Monthly Archives: april 2010

Baconbiff och Scrambled eggs

Vi har inte riktigt samma smak

min kära hustru och jag när det gäller frukostar.

Till vänster, färsbiff, ca 300 gram blandfärs + tärnad bacon itryckt med gaffel. Till höger, 50 gram tärnad bacon stekt i smör + 2 ägg vispade med vispgrädde och riven ost. Den till vänster är min, men jag skulle lika gärna kunna ta den till höger. Hustrun däremot skulle aldrig få i sig biffarna.

Att röra sig mer …

Måste man motionera

eller har det ingen betydelse för viktnedgång?

Jag har under mina bantningar gång på gång hävdat att motionen i det närmaste är kontraproduktiv och att kosten är det enda som betyder något i sammanhanget. Ju mer du tränar/motionerar, desto mer vill du äta och ditt belöningssystem tycker också att du har gjort dig förtjänt av lite extra när du har svettats och blivit trött. Inte minst den friska luften i motionsslingan sätter fart på aptiten.

Dietisten Eva Davidsson

som hade hand om Xenical-studien (de försök som genomfördes i Hbg under sent 90-tal), berättade för mig att de tjockisar som deltog i studien informerades i grupp av läkare om motionens betydelse för viktnedgång. Jag protesterade naturligtvis och sade att motion inte hjälper ett dugg! – Jag kunde lätt se framför mig en föreläsningssal med 25 feta människor som satt och tittade på en smal läkare som predikade motionens väl. Själv hade han inga problem med att ge sig ut i motionsspåret medan de 25 åhörarna hade problem redan när de skulle ta sig in i bilen för att köra till Pålsjö skog.

Jag protesterade

eftersom mina personliga erfarenheter sade mig något helt annat. Eva D. och jag hade redan konstaterat att en promenad på 3 km förbränner ung. en överfralla med ett tunt skrap av Lätta + en tunn skiva 17%-ig ost. Och visst är man väl värd en halv fralla när man just har gått 3 km?
Under mina bantningar från 1990 till 2004 har jag haft hundar och gjort promenader med dessa (två) i minst 45 min. oftast två ggr/dag. Under den här tiden har jag ändrat min vikt från 112 – 124 – 95 – 118 – 81:-) Allt med samma motionsmängd! Så vad har motionen haft för betydelse för mig?

Missförstå mig inte

jag tycker att träning och motion är bra, men det spelar en underordnad roll vid viktminskning. Jag är även införstådd med att diabetiker får betydligt bättre insulinkänslighet om de motionerar.
Jag är absolut inte rädd för att röra på mig eller att träna. I min ungdom tränade jag judo med främsta merit deltagande i landskamp mot Danmark 1966 (eller om det var -67). 1964 var jag i Holland och tränade med en av Europas mest legendariska tränare, Opa Schutte, i Harlem …

Opa var väl ca 70 år när jag tränade hos honom på Ken Am Ju i Harlem. Han var erkänd som specialist på Ne-Wasa, alltså liggande fight.

Det ser ju ganska gulligt ut men jag kan försäkra att det gjorde ont! Opa både stryper mig och håller på att bryta armen på mig i samma moment🙂

19 år, 80 kg, brunt bälte i judo.

… så visst kan jag tänka mig att både motionera och träna men det påverkar inte viktnedgången!

Däremot betyder kosten allt!

Som 17-åring gick jag ner 30 kg, från 106 till 75. Nästa stora bantning var som 55-åring, återigen 30 kg från 124 till 95. Dessemellan ett otal små försök på 10–20 kg som alla avslutades med ny uppgång. Jag har nu förstått att det är omöjligt att gå ned i vikt och behålla vikten med kaloribegränsning. Förr eller senare blir det återfall med tillhörande självanklagelser. Vi vet ju varför. Kaloribegränsning innebär svält och den kloka kroppen inväntar bara att du slappnar av ett ögonblick så är du igång igen.

LCHF är något helt annat!

Det handlar alltså inte om svält längre:-) Du äter dig alltid mätt och belåten och lusten att äta sött och mellanmål försvinner allt mer ju längre du håller fast vid kosten.

Det kommer att bli mycket mer om detta i senare inlägg;-)

Matpolitik

Inte så grön

men röd. Och den rödgröna röran har äntligen återvunnits från den dag Carl Bildt myntade uttrycket. När nu Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tagit upp okvädingsordet och gjort det till sitt regeringsalternativ så känns det faktiskt ganska fräckt. 🙂

På Annika Dahlqvists blogg hittade jag idag en länk till Peter Erikssons/Miljöpartiets blogg där han gör reklam för sin kommande kokbok och där han beskriver vilken matpolicy man vill bedriva inom de rödgröna. Jag läste kommentarerna och hittade en del riktiga stolpskott, som det här:

”Peter Eriksson säger att närproducerad och ekologisk mat är oftast en god väg för bl.a. plånboken.
Det skulle vara intressan att få ta del av de prisjämförelser, mellan olika typer av livsmedel, som Peter Eriksson grundar detta påstående på.
Ett av de stora problemen i Sverige, vad gäller hälsan, är den ökade övervikten och sämre kondition hos befolkningen.
Vad har Peter Erikson och även Lars Ohly för tips till väljarna för att hålla vikten och vara i god kondition? VIlka BMi-mått har Peter Eriksson och Lars Ohly?” –
Ytterligare en som tror att det handlar om att äta mindre och springa mer!

Min kommentar till Erikssons inlägg

Tanken är väldigt bra. Ju bättre mat till barn, sjuka och gamla desto bättre.
Om det det inte går att nå ända fram omedelbart så är införandet av nuturliga råvaror, läs smör och fullfet mjölk, ett stort och bra steg på den vägen.
Sluta att bunta ihop frukt med grönt som om frukt skulle vara nyttigt, vilket det inte är och slutligen: Ju fortare ansvaret för de offentliga kostråden lyfts från Livsmedelsverket, desto bättre.

Frukt&Grönt

Jag hörde idag på Ekot i radion att Svenska barn har börjat äta allt bättre:-)

Det som verkligen retar mig är att man säger Frukt&Grönt som ett ord, som om det vore samma sak och nyttigt.

Grönsaker, de flesta är nyttiga, innehåller mycket vitaminer och lite socker (fruktos).

Frukt innehåller inte så mycket vitaminer som man tror och innehåller mycket socker, det är därför vi tycker att de är goda, dessutom är det mest fruktos, det värsta sockret.

Här en länk som jag hittade i kommentarerna hos Kostdoktorn till en intervju med en man som verkligen vet vad det handlar om. Dr Joseph Mercola intervjuar Dr Richard Johnson, professor, forskare, läkare m.m. Dr Johnson har forskat på socker och de olika sätt som fruktos och glukos tas upp i kroppen och risker som är förenat med att äta för mycket fruktos (FRUKT). Dessa herrar pratar tyvärr bara amerikanska men om du lyssnar ett par gånger så fattar du det mesta. 😉

Slutsats

Alltså, man gör en enkät bland skolbarn vart 5:e år och kan konstatera att just 13-åringar SÄGER att dom äter godis endast på lördagar, fast ibland även på vardagar. En flicka som får uttala sig säger att eftersom grönsakerna står före maten i matsalen så händer det att hon tar lite grönsaker/sallad.
Eftersom man buntar ihop Frukt&Grönt så tror jag att många tar en banan, en apelsin, dricker lite apelsinjuice o.s.v och tycker att man äter nyttigt. Om man får tro dr Johnson så är det inte alls nyttigt med frukt, för mycket fruktos helt enkelt. Kolla även på Maxiq’s inlägg på Kif Pest eller Kola.

Min mening är att det här är av intet värde och inget att glädjas åt. Separera Frukt ifrån Grönt och lär Svenskarna att frukt som man kan plocka själv, och då menar jag inte i fruktdisken på ICA utan i egna trädgården eller i skogen är OK. D.v.s man äter frukt när det är säsong och inte flygfraktat till Sverige året om BASTA 😦

Smalmat 2 – enkelbiff

Enkelbiffar à la Bertil, 1,5 kg blir 9 biffar.

Jag tycker att det är onödigt stökigt att steka bantarbiff 😦

Istället gör jag så här

1 kg blandfärs. Gör sex tjocka biffar, ca 150 gr/st. Salt och peppar efter behag.
Placera i väl smord ugnsform med en smörskiva på varje.
Ugnsstek på 160° tills termometern visar 70° eller enligt egen smak. Tid ca 40 min.

Om de ska ätas direkt, lägg på en hopvikt skiva bacon eller en tjock skiva stark ost på varje när det återstår 5° till 70°, sätt på grillelementet och stek färdigt.
Om de ska ätas till frukost de följande tre dagarna, förvara i kylskåp upp till en vecka. Samma smaksättning som ovan men värm i micron.
Tips: klyv en färdig biff, stek på halvorna i smör i het stekpanna med två ägg. Prima Parisare:-)

PS. Jag vet vad äkta enkelbiff är, här syftar jag på att det är väldigt enkelt. DS.

Smalmat 1

Smörstekt färsk tonfisk, pilgrimsmusslor och torskkinder.
Finstrimlad isbergssallad, avokado och kräftstjärtar.
Sås på CF, finhackade räkor, citron, salt cayennepeppar + smält smör och riven pepparrot.
Vinet: en CasalGarcia, VinhoVerde, väl kyld.

Varför är detta smalmat? – Om man ska äta sån här mat har man bara råd att äta var sjunde dag! 🙂

Gastric bypass

… är ett ämne som debatteras flitigt. Enligt förespråkarna behövs 10.000–15.000 operationer i Sverige per år för att hålla jämna steg med fettmans utbredning.
Operationen är inte helt ofarlig, 1–5 per 1.000 dör i anslutning till operationen. Gastric bypass är ingen akut åtgärd, endast i undantagsfall riskerar någon att dö ”i morgon” av övervikt. Och om man är så fet att det skulle behövas en operation omedelbart, ja då går det inte att operera på grund av den stora belastning som operation och fetma tillsammans utgör. Patienten måste då först bantas ner till ”riskfri” nivå.

Banta först, sedan operation

Om patienten måste banta först, varför då inte bara fortsätta att banta? Svaret på den frågan är: ”Nej, det går inte därför att alla som bantar kommer att gå upp igen.” Proceduren är alltså; hårdbanta på vilket sätt som helst, operera och därefter fortsätt ner i vikt eftersom kroppen inte längre förmår ta upp så mycket näring från den mat man ändå kan få i sig efter Gastric bypass.

Gastric bypass enligt en bild jag lånat från Kostdoktorn.

Gastric bypass är inte billigt, det kostar ca 100.000:–, om det inte uppstår komplikationer. För dem som har BMI över 35 betalar vården, även vid ner till BMI 30 kan vården stå för kostnaderna om det finns andra sjukdomar med i bilden, såsom diabetes eller hjärt-kärlsjukdom. Om man vill ha gastric bypass utan de här omständigheterna måste man betala hela summan själv. När det nu är så dyrt, varför vill vården operera så många? – Svaret på den frågan är. ”Vården av komplikationerna från vällevnadssjukdomarna är mycket dyrare än så, en diabetespatient kostar ca 20–30.000:–/år, utan komplikationer.”

Vad kan hända när det går riktigt illa?

Igår rapporterades i Aftonbladet och på bloggar om Annica som skulle få gastric bypass på Sundsvalls sjukhus. Först fick hon stora kroppspulsådern punkterad redan när man skulle föra in kameran för titthålsoperationen. Ett snabbt ingripande räddade livet tills vidare. Problemen slutade inte där. Blodcirkulationen var nu så nedsatt att benen inte fick tillräckligt med syresatt blod. Annica måste under specialistvård på Akadmiska sjukhuset i Uppsala, en ambulansresa på ca 3 timmar. För att tjäna tid beställdes ambulanshelikoptern, som tyvärr var upptagen på annat uppdrag och som om inte detta var nog visade det sig att när den blev ledig kunde den inte landa i Sundsvall p.g.a. dimma. Det tog 10 timmar innan Annica kom upp på operationsbordet igen och vi vet ännu inte om hon kommer att överleva eller hur stora men hon kommer att få.

Den här historien skulle vi inte ens fått reda på om det inte var för att Landstinget i Västernorrland vägrar stå för kostnaderna för anhörigboende på patienthotellet för Annikas man. ”Vuxna patienters anhöriga får själva stå för sina kostnader. Det är ett beslut som jag fattade för många år sedan och den regeln gäller”, säger Leif Israelsson, verksamhetschef i Sundsvall.

Att äta LCHF är ett för vården kostnadsfritt och effektivt sätt att snabbt förbättra sin hälsa vid alla metabola syndromets sjukdomar. Varför vården inte ens kan tänka sig möjligheten att sätta in den här kosten i arbetet med att minska lidandet för allvarligt tjocka människor är för mig en gåta. Som kuriosa kan jag nämna att redan 2008 hade man gastric bypass-opererat över 55 överviktiga unga mellan 13–18 år! – Skrämmande.