Volkswagens urusla hantering av dåliga kamkedjor till TSI-motorerna

GOLFENS HISTORIA

Bakgrund

”Den flerfaldigt prisbelönta motorn 1,4 TSI lanserades 2006 och har utvecklats stegvis sedan dess. Motorn finns bland annat i Volkswagenmodellerna Polo, Golf, Passat, Tiguan, Jetta, Touran och Sharan.
2014 bytte Volkswagen från kamkedja till kamrem.”

Teknikens Värld, 29 maj 2015, Mikael Stjerna

Vem kan tro att det bor ett monster i den här lilla raringen?

Sedan lanseringen har det i stigande antal kommit rapporter om havererade 1,4 och 1,2 TSI-motorer. Haverierna beror på att en av Volkswagens leverantörer av kamkedjor levererar undermåliga kedjor. Dessa kamkedjor klarar inte påfrestningarna utan töjs ut mer än kedjesträckaren förmår att kompensera, vilket får till följd att kedjan hoppar över kuggarna i kamdrevet/vevaxeldrevet. När så ventilerna inte längre är i fas med kolvarna kommer dessa att kollidera med varandra med motorhaveri som det logiska resultatet.

Om överkuggningen endast resulterar i att motorn stannar krävs byte av kamkedja, drev och kamkedjesträckare, en reparation i storleksordningen 20.000:– – 30.000:–. Om överkuggningen istället medför att ventiler och kolvar kolliderar ”exploderar” motorn och måste bytas till en kostnad runt 100.000:–

Ett fabrikationsfel i den här dimensionen tycker hela branschen av motorskribenter och intresseorganisationer, från Motormännen och Vi Bilägare till Teknikens Värld, självklart skulle åtgärdas av tillverkaren Volkswagen på fabriksgaranti eller Goodwill.Men i skuggan av en annan, mycket skämmigare skandal, avgasfusket på dieselbilar, väljer Volkswagen att mörka historien så mycket det bara går.

Omfattningen av kamkedjeproblemen drabbar nämligen inte alla bilar lika, vilket naturligtvis bl.a. beror på att kamkedjorna levereras av olika leverantörer med olika bra kvalitet och dessutom har Volkswagen noll koll på i vilka bilar respektive kedja monteras. Att återkalla alla bilar med kamkedja och reparera dessa för 7.000:– – 20.000:–/bil finns inte ens på kartan. Gemensamt för bilar som drabbas tycks vara att de med kortare körsträckor har större problem än bilar med längre körsträckor. Exempelvis körskolebilar är särskilt drabbade med korta körsträckor och orutinerade förare som dessutom mer frekvent råkar ut för motorstopp. Men det finns gott om exempel på ägare som kört helt normalt och skött tidsintervallen och inte överskridit milen som ändå fått haveri.

Om VW i detta skede valt att åtgärda alla haverier på förlängd garanti eller som Goodwill hade allt varit ok. Istället väljer man att överlåta till sina märkesverkstäder runt om i Sverige att hantera frågorna vilket resulterat i att vissa av dessa drabbade bilägare har fått hjälp från VW medan andra har tvingats försöka utnyttja sina maskinskadeförsäkringar.

Efter många år med de här problemen, tiden 2006–2015, väljer Volkswagen Group Sverige, Volkswagens representant i Sverige att bemöta den allt mer högljudda kritiken från Motormännen. Man kallar kritiken för ett ”utspel” och skriver att man tar ”ytterst seriöst” på frågorna om kamkedjorna.

Och hur löser man problemet då? – Jo inte alls.

Som skrivet ovan: Man överlåter till sina återförsäljare/verkstäder att ”ta hand om” de kunder som faktiskt har fått ett haveri. Dessa bilägare granskas sedan skrupulöst om huruvida de har skött sin service.

För det första måste all service ha utförts av auktoriserade VW-verkstäder. För det andra måste alla, och med det menas ALLA, servicar ha utförts inom 3000 mil och alla, och med det menas ALLA servicar ha utförts inom två år från föregående service. Om allt detta är helt oantastligt har det hänt att VW stått för hela eller delar av reparationen, men det finns undantag. Läs här om ett fall som publicerades i Vi Bilägare.

Om det finns luckor i serviceboken tillbakavisas ärendet till kundens egen plånbok, eventuellt kan kanske kundens försäkringsbolag med en gällande maskinskadeförsäkring göra en snällare bedömning och täcka kostnaderna minus självrisk på 3.000:–.

Om inte drabbas kunden av hela kostnaden d.v.s. 20.000:– – 100.000:–. Dessutom drabbar de här skadorna alla försäkringstagare eftersom försäkringsbolagen helt enkelt tar ut högre försäkringsavgifter i takt med att kostnaderna stiger p.g.a Volkswagens underlåtenhet att stå för sina misstag.

Vi ska nu titta på ett fall ur verkliga livet. Ett fall där VW själva stått som ägare, leasat ut bilen och struntat fullständigt i 2-års intervallet.

 

Golf 1,4 TSI 2008

20080512 – Bilen köps in av VW-Finans och leasas ut till Sven-Ola Xxxxx tills 20150522.

20100512 – Bilen passerar sista datum för att fabriksgaranti/Goodwill-åtagande ska gälla, utan att VW-Finans eller brukaren låter serva den.

20110915 – Bilen besiktigas av Svensk Bilprovning utan anmärkning vid ca 2.400 mil (sträckan beräknad efter leasingtagarens totala körsträcka då vi inte har tillgång till protokollet).

20120319 – Bilen servas för första gången, ca 1 år och 10 månader för sent och har då körts 2.763 mil. Förmodligen har VW-Long Life kallat på service. Om man bytt olja någon gång under dessa nästan 4 år framgår inte.

20130919 – Bilen besiktigas av Svensk Bilprovning utan anmärkning vid 3.532 mil.

20140319 – Bilen passerar återigen en 2-årsgräns utan att servas.

 

20140912 – Bilen besiktigas av Svensk Bilprovning utan anmärkning vid 3.842 mil. Leasingen upphör ungefär nu efter ytterligare 150 mils körning.

 

20150522 – Bilen köps/tas över av Din Bil Sverige, VW-generalagent. Det är nu ca 1 år och 2 månader över tiden för service, ändå servar inte Din Bil Sverige bilen. Dock är det fortfarande ca 1.700 mil till nästa service. Jag vill här påminna om det jag skrev förut om hur viktigt det är att sköta sina servicar; Bilen ska servas senast inom 2 år mellan servicetillfällena och får då inte ha gått mer än 3.000 mil.

20150617 – Bilen besiktigas av Opus Bilprovning utan anmärkning vid 3.969 mil.

20150622 – Bilen säljs till Bilpartner, körsträcka 3.969 mil, som inte heller upptäcker att bilen körts 3 år och 3 månader över tiden för service enligt VW-serviceinstruktion.

Bilen har hittills sålts och köpts mellan olika VW-företag för att slutligen hamna hos en bilhandlare, Bilpartner. Nu ska bilen säljas till en privatperson.

20150804 – Bilen säljs vidare till Johanna för 92.500:–, körsträckan anges till 3.969 mil, som vid besiktningen två månader tidigare. När Johanna köper bilen är den riktigt snygg, 7 år gammal och fin i lacken, en lågmilare med knappt 4.000 mil betyder ca 550 mil om året. Hon frågar bilhandlaren vad hon kan göra för att bibehålla bilens fina status och får rådet: ”Det är aldrig fel att byta olja en gång om året eller vid ca 1.000 mil.

Vad Johanna inte vet är problematiken runt 1,4 TSI-motorerna och deras kamkedjor. Vad hon inte heller vet är att inom ett år kommer hennes maskinskadeförsäkring att upphöra att gälla (8 år).

20160501 – ca, datum beräknat från Johannas körmönster. Bilens Long Life system kallar på service då bilen börjar närma sig 3.000 körda mil sedan föregående service, dock har den rullat mer än 4 år sedan den servades senast. Fungerar verkligen Long Life när systemet inte indikerar tiden?

20160712 – Bilen besiktigas av Svensk Bilprovning utan anmärkning men bromsverkan på bakhjulen är nere på 1.0 vilket borde indikera ett problem, förslitna belägg kanske. Men Johanna har bokat service hos VW-märkesverkstad i Norrköping, Söderbergs Bil till den 14/7.

20160714 – Bilen lämnas till Söderbergs Bil, Volkswagens återförsäljare i Norrköping, för service. Körsträckan är 6.218 mil och bilen har därmed passerat körsträckan med 520 mil och tidsintervallet har passerats med 4 år och 4 månader. Söderbergs Bil servar bilen för 6000:–. Man byter tändstift, olja och oljefilter, torkarblad, luftfilter mm. Men man kollar inte bromsarna, för i så fall skulle man ha upptäckt att bromsbeläggen är slut. Just den här missen gör att bromsbeläggen tar slut och skivorna förstörs, en kostnad för Johanna på ca 4.000:–.

20170717 – Johanna har blivit upplyst om att hennes bil troligtvis kommer att få ett motorhaveri p.g.a. den undermåliga kamkedjan. Hon tar kontakt med Söderbergs Bil, Magnus Hjort (servicemarknadschef – Norrköping) där problemet påtalas. Johanna blir upplyst om att 1,4 TSI inte utgör någon ökad risk för haveri, att servicemarknadschefens egna svärföräldrar kör en likadan bil utan problem och utan att han själv känner att han ska råda dem att byta bil. Han erkänner naturligtvis att det har hänt att man behövt hjälpa många (?!) bilägare som råkat illa ut men om man bara sköter sina servicar ska det inte vara några problem. Dessutom behåller bilarna sitt värde i försäljningsstatistiken. Johanna vill nu veta vad hon kan förvänta sig för inbytespris: 43.000:–, detta under förutsättning att serviceboken är i ordning. Med tanke på just den här bilens historia är risken stor för att värdet kommer att sänkas väsentligt.

Normal värdeminskning på den här bilen som köptes för 2 år sedan och har körts ca 5.000 mil skulle vara 2 år à 5.000:– + 5.000 mil à 3:–/mil, tillsammans 25.000:–. Bilen köptes ju för 92.500:– och den borde nu vara värd ca 67.500:–

Istället har bilen fallit med minst det dubbla, 50.000:–. Det är allmänt känt i bilbranschen att VW har de här problemen. Bilar från Volkswagen utrustade med de här motorerna med kamkedjor byts inte gärna in av bilhandlare i allmänhet och inte ens Volkswagen själva vill ta i dem med tång, därav det riktigt låga inbytespriset.

 Kommentar om ovanstående; Volkswagen har en fantastiskt hög svansföring i alla uttalanden kring problemen med kamkedjorna. Två herrar från Volkswagen Group Sverige, Marcus Thomasfolk, informationschef och Magnus Videquist, servicechef använder uttryck som: ”Vår främsta ambition är nöjda kunder … att ta ansvar genom att hjälpa kunder som drabbats” och ”Vi tar ytterst seriöst på det här och är medvetna om att det funnits frågor kring kamkedjorna…”

Men som framgår av fallet med leasingbilen ovan struntar man själva i sina egna bilars service.

För att undvika att ta ansvar för problemet trycker man på hur viktigt det är att bilarna servas fackmannamässigt och i rätt tid. Men som framgår ovan, kan det mycket väl dra iväg med mer än dubbla tiden mellan servicarna utan att motorn rasar.

Kanske just den här bilen utrustats med en kamkedja av bättre kvalitet?

I annat fall är allt snack om serviceintervall och smörjning bara blå dunster för att undkomma ansvar för det som faktiskt är problemet:

Volkwagens motorer av 1,2 TSI och 1,4 TSI har utrustats med kamkedjor av undermålig kvalitet, men det är långt ifrån alla som drabbats.

Däremot har alla ägare av bilar med de här motorerna drabbats i form av sänkt värde på bilarna, osäkerhet om bilen ska hålla hela vägen hem och om vem som ska stå för kostnaderna när det går åt helvete.

Som bilverkstaden hemma på vår gata i stan uttryckte det: ”Den motorn kommer att rasa, det är inte en fråga om om, utan om när!

Ju fler bilar som faller för åldersstrecket att maskinskadeförsäkringen upphör att gälla, desto fler är det som får räkna med att välja mellan att skrota sin bil eller att försöka hitta en billig variant av reparationen. Enligt tidningen Teknikens Världs artikel (29 maj 2015 av Mikael Stjerna) om ämnet, valde en av tidningens drabbade medarbetare, Göran Huusko, att köpa delarna från Tyskland för ca 1.000:–!!! och gjorde jobbet själv. Han hade haft tur och inte drabbats av stora smällen, endast kuggat över med stopp som följd.

Och hur löste Johanna sitt problem.Med den här lilla godingen med kamrem och en dieselförbrukning på hälften av vad Golfen drog, och bäst av allt, gott hopp om att ta sig hela vägen hem!

OBS! Johanna är ett fingerat namn.

PS: – I samtal idag med vår trädgårdsmästare framkom att hans Tiguan råkade ut för samma sak, kostnad ca 60.000:–. Dessutom köpte hans kollega en bättre begagnad Passat Sedan med 6 cylindrig motor med kamkedja. Kedjan började kugga över och bilfirman, Hedins i Helsingborg fick låta köpet återgå.

PS igen – Bilverkstaden hemma på vår gata åtar sig att byta kamkedja och kedjesträckare i förebyggande syfte för ca 4.000:–.

Detta borde VW ha gjort för alla sina bilköpare av de här skandalmotorerna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s