LIVSFARLIGT?

IDAG ÄR DET PRECIS

tre år sedan jag började med LCHF. Och det är fem år sedan jag fick min första diagnos på pre-diabetes (typ-2). Dax att redovisa facit… ? Som mest var jag uppe i 125 kg (BMI 40,6) och trots flera lyckade bantningar à 30 kg var ju återtågen alltid fler. För fyra år sedan vägde jag 118 kg och min pre-diabetes blev nu omklassad till diabetes typ-2. Min husläkare satte naturligtvis in Simvastatin, kolesterolsänkare, i förebyggande syfte. Han sa att det var väldigt bra för mig att jag nu när patentet på medicinen gått ut kunde få tillgång till denna livräddare, tidigare endast tillgänglig för de rika. Min dagliga pillerdos bestod därmed av: Artrosmedicin, prostatamedicin, smärtstillande Brufén för ömma leder och så kolesterolsänkaren, diabetesen skulle jag kostbehandla med hjälp av ”sockersyrran”.

Kostbehandling enligt vården = tallriksmodellen. Entrecôterna är ok men tilltugget var inte så bra, kokt potatis, bröd och sallad. Bilderna tagna 070526.… efter maten, paltkoma. Detta var under året med kaloribantning, vikt 110 kg.

EFTER TIPS

från en kompis köpte jag böcker av Sten Sture Skaldeman och Annika Dahlqvist och sträckläste. På en vecka blev jag övertygad om logiken i resonemanget. Det var kolhydraterna som var källan till problemen och därför måste de bort ur kosten. Första mars för tre år sedan vägde jag efter kaloribantning under ett år 106 kg och med hjälp av LCHF fortsatte jag ner till 82 kg (BMI 26,5) under de kommande två åren på kosten.

Vadan den glada minen när jag tittar in i kylen? Kan det bero på att allt som finns där är smör, grädde, ägg, bacon, kassler, blandfärs, feta ostar och ovanjordgrönsaker. Bilden tagen 20101230, vikt 85 kg 😉

MEN DET HANDLAR

inte bara om bantning, snarare – det handlar framför allt om allt det andra. Efter ett par veckor på kosten sa hustrun: ”Du snarkar inte längre, kan det bero på kosten?”
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin snarkat så där hade jag inget svar. Nu började hustrun bli observant på diverse små förändringar, kilona började droppa så sakteliga och snart efter det där med snarkningen lade hon märke till att jag slutat fisa!
Här fanns det inga undaflykter, jag kom tydligt ihåg att det fisits en hel del, och hon hade rätt. Det var tyst som i kyrkan – det kunde gå flera dagar utan minsta ljud, eller lukt. Märkligt? Kollade i litteraturen och mycket riktigt räknades detta som en av biverkningarna med LCHF.
Torrsprickor på händer och fötter blev efterhand allt mindre besvärande, även om det fortfarande blev torrt. Min tunnhåriga hjässa kändes plötsligt en dag inte fullt så utan hår. Om det handlar om placebo så är det helt ok för mig.
Jag blev medlem i Kif under signaturen UBCL och följde massor av trådar för att se vad andra fått för hälsoförbättringar och kände igen mig i mycket.
En av de bästa informationerna jag hittade där var den här artikeln av signaturen PerH. Efter att ha läst den och även varit i direktkontakt med Per kastade jag mina prostatapiller. Idag har jag inga problem med kisseriet.

UTAN TVIVEL

är det behandlingen av diabetes och dess följdsjukdomar som är den största vinsten med LCHF. Mina värden sjönk inom ett år till helt normala för frisk människa. Vården vill gärna göra gällande att det är viktminskningen i sig som ger de förbättrade blodsockervärdena men i själva verket kommer sänkningen direkt man börjar med LCHF, långt innan man börjar gå ner i vikt!
En allvarligt följdsjukdom är försämring av synen pga skador på de fina blodkärlen i ögonbottnen. I mitt inlägg om Orsak och Verkan skrev jag om detta. Jag mejlade dessutom överläkaren Maria Tyrberg på ögonkliniken och berättade att jag klarat mig ifrån dessa skador, troligtvis med hjälp av LCHF. Hon svarade att de flesta diabetespatienter som kostbehandlar har inga diabetesförändringar vid ögonfotograferingen !? – det är alltså känt! – varför gör ingen något? 😦

Rubbade blodfetter

pratas det en hel del om, men det är ingen fara, blodfetterna blir nämligen bättre! Efter tre år på kosten är mitt ApolipB/ApolipA1 nu ner på 0,42 – vilket är långt bättre än önskvärda 0,7 (för män, 0,6 för kvinnor, läs allt om kolesterol hos Kostdoktorn)

I brist på riktig gräddtårta att fira dagen med bjuder jag här på härliga tårtbilder från Anna JD Jacobssons tårtblogg, sockersött 😉

A propå rubriken ”LIVSFARLIGT”: Det är livsfarligt att leva, det slutar alltid med DÖDEN 😉

15 svar till “LIVSFARLIGT?

  1. Varmaste grattis från fjällen…

  2. Många grattis till dig Bertil!

  3. Antoon Geels

    Utan tvekan strålande resultat Bertil! Jag undrar dock om du läser, begrundar och redovisar (bloggen) de kritiska röster som rimligen också finns.

    • Hej Antoon,
      du en av mina bästa vänner 🙂
      Jo, jag läser även kritiken mot LCHF, som i många fall egentligen är kritik mot kostens företrädare. De mer sansade förespråkarna som Anna Hallén och Andreas Eenfeldt finns det mycket mindre kritik mot.
      Vissa delar i ”evangeliet” är jag dock helt övertygad om; Att högt insulin uppstår om vi äter socker, dvs kolhydrater, att högt insulin påverkar våra kroppar inte bara genom att stänga av fettförbränning och att lagra in överskottsenergi som fett i våra celler utan också på många andra sätt.
      Jag är också säker på att vi som individer hanterar högt insulin på olika sätt vilket får till följd att de som inte har några problem omöjligt kan förstå varför ”de andra” har problem. Omvänt har vi med problem svårt att förstå de som protesterar.
      Du som känt mig i 40 år, du som sett mig tävla i judo med en matchvikt under 80 kg bara för att 10 år senare väga 120 kg, du som en gång presenterade Montignac för mig, du som gav mig en personvåg … du om någon vet att det resultat jag nu nått med hjälp av LCHF gör mig till ett levande bevis för att kosten fungerar.

  4. Härligt att läsa!!!
    Jag förstår verkligen kritiken mot LCHF och även elogen! Vi är alla olika och det kan bara inte passa alla, eller?
    Själv mår jag inte så där strålande som jag kanske skulle vilja – men jämför jag nu och då – ja, då vill jag inte gå tillbaka till kolhydraterna. Jag tror nog att jag ligger lite lågt vad gäller mitt utlåtande, snart 1 år med LCHF, å det anser jag idag är för lite….med tanke på att det inte alltid varit strikt!
    Lycka till i fortsättningen!

  5. Jadå, det vet jag mycket väl. Och jag instämmer i det mesta du skriver.
    Men som du vet är jag i religionsvetarbranschen och har viss kännedom om hallelujarop. I princip bör man verkligen s ö k a kritiska röster. Det skulle vara kul om du på denna blogg säger något litet om sakinnehållet i den viktigaste kritiken. Hälsningar!

    • Religionsvetande är rena grekiskan för mig och halleluja känns också lite främmande. Jag har sökt efter kritik mot själva kärnan i ”budskapet” men har svårt att hitta något hållbart. Hälsorisker man hör om är frågan om rubbade blodfetter. Miljöansvaret kan vara en annan sida, fiser kor verkligen så mycket att det utgör en risk för hela mänskligheten? Kanske du vill precisera dina farhågor? Jag ska mer än gärna ge dig min syn på det. Hoppas vi ses snart, jag inser nu att jag saknat våra heta diskussioner med nå’t starkt handen.

  6. # Livsvis
    D’ e’ longt 😉

  7. Instämmer särskilt med det sistnämnda. Har ni flyttat in i huset? Det ser verkligen fint ut!! Min dröm är att någon gång i framtiden flytta till ett nytt enplanshus. Det är väl tomten som är problemet…

    • Huset fungerar som sommarstuga tills vi sålt Ramlösa!
      Tomt kan vara ett problem, vår är en likadan som den gamla, boende/rörelse i kombination med Pickabook 😉

  8. Mycket trevlig och framförallt informativ berättelse! Kul att du länkade till den igen på kostoktorn, har missat den tidigare.
    Din historia är mycket sammanfattande om man vill tipsa någon som befinner sig i samma sits som du gjorde innan LCHF.

    Fortsatt god hälsa!

    • Majoren,
      jag försöker för det mesta att inte ragga besökare hos Kostdoktorn m.fl. men när frågan ställs och svaret ligger färdigt så …
      Tack för de vänliga orden 😉

  9. Pingback: Min diabetes typ-2 vs ketodiet | Bertil Lind

Lämna en kommentar