Riskfaktorer

Hur stor är risken

att jag ska få hjärtinfarkt?

Vi hör ofta att risken för att få exempelvis diabetes-2 ökar ju tjockare vi blir.
Och har vi väl blivit tjocka och fått diabetes-2 så är risken  att vi ska få högt blodtryck, bukfetma (= tjock?) dåliga blodfetter (vilket i sig är ett stort ?) och slutligen en hjärta/kärlsjukdom (cardiovascular disease) JÄTTEHÖG.

Symptomen multipliceras med varandra efterhand som de uppträder så om man har alla ”rätt” blir det upp till 2000% riskökning. Fritt efter Kostdoktorn.

Jag tycker att han och hela vårdaparaten är ute och cyklar när de talar om riskerna med att bli tjock 🙂

Både Kostdoktorn och prof. Fredrik Nyström

använder liknelser när de vill åskådliggöra avvikande mening:

Prof. Fredrik Nyström Ät upp till bevis s. 28
Det finns faktisk inga randomiserade, blindade och prospektiva undersökningar av huruvida det gör någon nytta att ha fallskärm på sig när man hoppar ur ett flygplan.

Kostdoktorn.
Med samma argumentation kan man inte uttala sig om effekten av att använda fallskärm vid hopp från flygplan. Inga stora randomiserade studier på effekten med/utan fallskärm har gjorts.

Så då kan väl jag göra likaledes

Hur stor är risken att du ska krocka med din bil? – Ja, om du inte har någon bil blir ju risken = 0!
Hur stor är risken att du ska bli tjock? – Om du äter rätt sorts man blir ju även den risken = 0!

Blir risken att din bil ska bli påkörd av en annan bil STÖRRE för att du någon gång har krockat? Ökar risken att få punktering eller köra slut på bensinen, bara för att du har krockat? – Självklart inte. Alltsammans hänger ihop med om du har bil.

Enligt min mening

ökar inte risken för att du ska få diabetes-2 för att du har blivit tjock. Risken började öka redan när du började äta fel sorts mat och dricka fel sorts drycker (läs läsk och Coca-cola). Mer om detta under LCHF här på min blogg.

Att metabola syndromets faktorer blir fler och fler är ett mått på hur fel din kost är (för mycket kolhydrater), inte ett utslag av ökande risk!

Enligt prof. Birgitta Strandvik vid Göteborgs universitet, kan små barn som blir feta och får diabetes kanske fått fel mat redan i sin mammas mage.

Svaret på frågan

i början på inlägget. – Jag tror att min risk att få hjärtinfarkt är rätt liten efter 27 månader på LCHF-kost, HbA1c = 4,2, ApolipB/ApolipA1 = 0,45 🙂

Finns det någon tröst i eländet? – Ja det gör det, om du käkar strikt LCHF blir du av med alla symptomen.:-)

7 svar till “Riskfaktorer

  1. nja, är det inte RR, relativa risker de talar om. RR tycker jag är en jäkla fuskmatematik och luring. Alla tror väl att en RR på 30% betyder att 30 stycken utav hundra får sjukdom X. Nja, det stämmer inte.

    Styrkan hos en en riskfaktor uttrycks vanligen som relativ risk, dvs den risk som en individ, som bär en viss riskfaktorlöper (t.ex. att drabbas av infarkt) jämfört med en jämförbar individ som inte uppvisar riskfaktorn ifråga. Det är krångligt och jag tycker det är fusk att tala om relativa risker.

    Varför ber du inte Andreas förklara det fantastiska bedrägliga uttrycket relativ risk.

    • nja, jag ifrågasätter om jag löper större risk för att få diabetes bara för att jag är tjock? Eller är det i stället så att jag löper risk att bli tjock OCH få diabetes för att jag äter för mycket kolhydrater?
      Om det är så ökar ju inte risken pga att jag blivit tjock utan risken att få diabetes har hela tiden varit den samma eftersom jag ätit så mycket kolhydrater.

  2. Det där är intressant! Men kanske fel av mej att lägga mej i diskussionen….nybörjare som jag är!

    Men min tanke ang detta är att en tjock person inte behöver vara just ”tjock” inne i kroppen och således en smal person behöver inte vara ”smal” inne i kroppen.

    Definitivt köper jag det påstående att en barn börjar sin matresa redan som foster!
    Säg den person som INTE vet att bl.a. alkohol är skadligt vid graviditet, så jag antar att det samma gäller än vad den gravida kvinnan stoppar i sej!!!!

    • Livsvis, man kan inte vara nybörjare på att ha sunt förnuft. Du är välkommen att dela med dig av din Livsvis(dom)!
      Det där om att vara ”tjock” inne i en ”smal” kropp tror jag absolut på. Man kan ju drabbas av alla övriga faktorer från metabola syndromet såsom högt blodtryck, diabetes och ”dåliga blodfetter” utan att vara tjock på utsidan.

  3. Bertil, om man ser på den relativa risken, så skulle man kunna säga att man löper större risk att få diabetes om man är överviktig,

    Men vi vet alla att ; alla diabetiker är inte överviktiga. Alla överviktiga är inte diabetiker…

    Mao för att kunna förstå, ska man nog läsa på det där märkliga RR, den relativa risken. Sannolikt blir man mindre oroad i alla fall.

  4. Kruxet är nog att man inte är överens om exakt vad som är orsaken till diabetes – finns flera orsaker helt klart. Inte heller kan man svara på ett enkelt orsakssamband till metabolt syndrom

    Det är så med sjukdomar och tillstånd i kroppen, att när man ser på en + en + en till faktor, så blir resultatet inte tre i allmänhet, utan oftare fyra eller fem.

    Kanske en förklaring till att man inte trixarså mycket med sitt konsensus.

    Vi vet definitivt inte allt och det är sällsynt med raka orsakssamband.

    • Min personliga erfarenhet säger mig att när jag slutade med kolhydrater sjönk mitt HbA1c från 7 till 4,2, min vikt sjönk från 106 till 81, mitt bukomfång från 120 till 93 och apolip-kvoten förbättras allteftersom. Alla faktorer för metabolt syndrom har ”nollställts” kanske inte så konstigt om jag ser ett klart samband emellan ovanstående problem och kolhydratmissbruk.

Lämna en kommentar