SBU och kostråden

Hörde på P1

Vetenskapsradion idag ett reportage om SBU’s nya uttalande om kostråden till diabetiker. Man intervjuade SBU’s ordförande för den här expertgruppen Kjell Asplund, men man hade även med intervjuer som gjordes på LCHF-kryssningen härförleden bl.a. Annika Dahlqvist.

Av vad jag hittills förstått tycks etablissemanget förbereda en helomvändning i frågan om kostråden. Eventuellt vill man följa med en bit men ändå i slutändan kunna ligga kvar med mer kolhydrater än vi LCHF:are använder. På så sätt kommer man även i fortsättningen kunna sälja mediciner och hjälpmedel och kostinformation till Sveriges 400.000 diabetiker.

Mer information hittar du hos Kostdoktorn.

Sista ordet är inte sagt, än så länge kan vi bara spekulera om slutresultatet.

One response to “SBU och kostråden

  1. Jag var ju också med i intervjun. Idag var jag till VC och höll på att bli utslängd när jag sa att mitt totalkolesterol på 6,4 var helt ok för min del. Då tog jag till hälso- o sjukvårdslagen om att hon (diabetessköterskan) ska verka för omtanke och respekt. Så då lugnade hon ner sig och tyckte att jag skulle ta ett serieblodtryck som blev 150/85 efter att hon hade retat upp mig en lång stund. När jag ville byta till annan bs-mätare så gick det naturligtvis inte för Vårdval Skåne hade bestämt sig för 2 st. Hon påstod att det kommit nya direktiv 2010 så nu kunde man inte få välja alls. Någon som vet?

Kommentera

