Kasta receptblocket, ta fram receptboken

Refererande till

mitt förra inlägg vill jag här föra tanken vidare.
Den som drabbas av diabetes-2 skall ges kolesterolsänkade medicin mot förväntad sämre prognos för cardiovaskulär sjukdom.

Man kopplar alltså diabetes till RISK för förhöjt kolesterol och detta till RISK för hjärtinfarkt. Skulle du dessutom vara överviktig med bukfetma är du nästan dömd till döden.

Man skriver alltså ut kolesterolsänkande medicin på diagnosen diabetes, trots att detta inte hjälper ett dugg mot den egentliga diagnosen. Man skriver gärna också ut MOTION på recept trots att detta inte alls hjälper mot övervikt.

dax att kasta receptblocket

och ta fram receptboken i stället. – Hmm, låt mig se, 30 kg övervikt och prediabetes, något förhöjda kolesterolvärden och blodtrycket har en tendens att sticka iväg uppåt. Jag tror att det får bli en månad på sidorna 27–31+35 i Skaldemans GI-nollkokbok samt sidorna 52–61 i Från mitt kök av Anna Jacobsson. Vid festligare tillfällen om det går att grilla rekommenderar jag sid 106–107 i Dahlqvist/Airams LCHF till fest & helg.

Och, det roligaste med det här är att den här behandlingen har mycket större chans till ett lyckat resultat än den där med receptblocket. 🙂

6 responses to “Kasta receptblocket, ta fram receptboken

  1. Du är klok som en uggla!

  2. Huvudet på spiken!:-)

  3. Haha! Kjempebra. 🙂

  4. Det är av synnerlig fägnad munterhet man vid numera dagligen återkommande läsning, upptäcker självständiga och reflekterande personers kamp för mänsklighetens överlevnad i bloggosfären. Att sedan dessa oklanderligt adekvata hjältepersoner, äro kallade att rädda mäniskoliv i sitt dagliga värv, förtar icke sakförhållandena till det mycket sämre. Är mycket tillfreds 😉

    • Inser svårigheten med att hålla den nivå du trivs så bra på. Lovar att göra mitt bästa, som förhoppningsvis ännu väntar runt hörnet. 🙂

Kommentera

