UNGNÖTSLEVER STEKT I SKIVOR

ÄR JU SÅ OTROLIGT GOTT!

med svampsås och wok. Så här gör jag, kanske inte så sofistikerat, men jag gillar att ta det enkelt, eller plain, som de säger over there.lever_ingredienser_webHär är alla ingredienserna: Ca 1,2 kg ungnötslever att skiva, örtkrydda, gärna salvia eller som här lite pizzakrydda, salt och nymald peppar, smör att steka i.
Till såsen: 500 gr champignoner, 1,5 gula lökar, salt, peppar, köttbuljong, ca 2 dl vispgrädde, ca 1,5 dl CF, 1 msk tomatpuré.
Till woken: 1,5 gula lökar, 1 squash, gul- röd- och grön paprika, en av varje, olivolja att steka i. Krydda med sånt du gillar. Och så här gör man …

BÖRJA MED SÅSEN

lever_svampas_webBorsta svampen, hacka löken och lägg smör i en djup stekgryta. Stek på stark värme. Börja med den hackade löken och bryt sedan ner svampen i löken, rör om lite då och då så att det inte bränner vid. När lök och svamp blivit vackert brunt och inte längre luktar rå lök är det dags att tillsätta grädde, cf, köttbuljong och tomatpuré. Låt såsen puttra på svag värme tills resten är färdigt.

HACKA UPP WOKEN

i inte för små bitar, samma storlek som en sockerbit – om du minns hur stora de var 😉 brukar bli lagom. Det gäller att kunna steka grönsakerna utan att det börjar bli en massa vatten i botten på grytan och då går det inte att finhacka dem. OBS! – Vänta med att steka på woken tills levern står i ugnen. lever_wok_webEftersom jag har en induktionshäll kan jag unna mig lyxen att lägga alla i grönsakerna i wokpannan innan jag börjar steka. Om du har en vanlig platta är det säkrast att värma på ganska ordentligt innan du lägger i grönsakerna och lägg gärna i dem lite efterhand så att det inte kyls ner för mycket. Krydda!!!

UNGNÖTSLEVERN

eller ännu hellre kalvlever. Skiva upp den i lagom tjocka skivor, ca 10–12 mm.lever_skivad_webJa, det finns lite som kanske skulle behöva putsas bort men jag föredrar att göra på min egen tallrik när jag äter, inte minst jycken tycker att det är bra.

lever_stekt_webStek levern lagom hårt i smör och lägg sedan upp den på ett ugnssäkert fat och in i ugnen med den på 170° tills levern är knappt ljusrosa i kärnan. Om du hellre vill ha den genomstekt är det bara att ge sig till tåls ytterligare 5–10 minuter. Och under tiden levern går klart i ugnen passar du på att woka.

ATT DRICKA TILL

passar förstås ett kraftigt rödvin direkt ur dunken: Umbala 159 kr och väl värt pengarna.lever_vin_webNu börjar det dra ihop sig till middag!

lever_dukat_webHemskt gott, tycker i alla fall hustrun och jag. Tyvärr har vi aldrig lyckats få med ungarna på den här resan, men som man brukar säga, det blir mer till oss andra.

3 svar till “UNGNÖTSLEVER STEKT I SKIVOR

  1. Marja-Liisa Huuhtanen

    Lever är verkligen gott. Vi brukar äta i stort sett bara renlever. Den är mjuk i smaken. Imorgon bitti åker min sambo till Lappland för att hämta renar och vildsvin. Då kommer det också en massa lever, hjärta, tunga och njurar.

  2. Marja-Liisa Huuhtanen

    Jag vet det. Det bästa är renhjärta. Ytterfile brukar jag kallröka. Den är alltid godare än Berlusconis parmaskinka.

Lämna en kommentar