NOTISER

ROBIN HOOD?

enligt min tidning, Helsingborgs Dagblad, sade Hanna Wagenius, ordförande i Centerns ungdomsförbund, i sitt inledningsanförande på Centerstämman följande: ”Det Robin Hood gjorde var ju lite av ett jobbskatteavdrag.”

Ursäkta, men jag tycker att jämförelsen haltar något. Den Robin Hood jag växte upp tillsammans med tog från de rika och gav till de fattiga!
– Så hur tänkte hon nu, den unga Centerpartisten, har hon missat själva poängen?
Det vår nuvarande regering har satt en ära i är att ta från de fattiga och ge till de rika. Ja, faktiskt har det gått så långt att t.o.m. de rika börjar tycka att det gått för långt, det behövs inga fler jobbskatteavdrag.
För det första har de inte den avsedda effekten, det blir inte fler jobb.
För det andra behövs pengarna i vård och skola.
För det tredje är det vansinnigt att låna upp 15 miljarder för att sedan dela ut pengarna till samma människor som ska betala lånen (tyvärr kommer större delen av amorteringarna att läggas på de de som fått minst skattesänkningar).

Jag skulle kunna hålla på ett tag till men jag tror att mina läsare har fattat vad jag menar.

SVERIGEDEMOKRATERNA

ett vackert ord med blågul klang, att rättvist bära varandras bördor, att tillsammans kämpa mot orättvisor och förtryck, att tillsammans skydda dem som utsätts för rasism och hatbrott, utanförskap och diktatur, krig och elände…
Tyvärr är det inte riktigt så som våra SVERIGEDEMOKRATER framstår. Det är mer av Ultrahöger och järnrör som gäller hos våra SVERIGEDEMOKRATER.

Nu har ju, som väl är, våra övriga riksdagspartier satt en ära i att inte regera med hjälp av SVERIGEDEMOKRATERNA!
Vår nuvarande regering har ju i och för sig haft en hel del draghjälp i sitt regerande från SVERIGEDEMOKRATERNA, men de har ju inte aktivt sökt stöd från dessa (det behöver de inte göra, det räcker att lägga förslagen tillräckligt långt åt höger så löser det sig).
Nu har den lustiga situationen uppstått att SVERIGEDEMOKRATERNA kommit att luta åt både höger och vänster i samma skattesänkarförslag. Verkligen konstigt! Regeringen vill både införa ett femte jobbskatteavdrag och höja brytpunkten för att betala statlig skatt. T.o.m. SVERIGEDEMOKRATERNA tycker att detta är att gå för långt, eller kanske tror de att det är mer att tjäna rent röstfiskemässigt, och har därför deklarerat att de stöder de rödgröna i frågan om att stoppa höjningen av brytpunkten.
Så nu kritiseras de rödgröna för samarbetet med SVERIGEDEMOKRATERNA?
Jag har fått för mig att det står 9–1 i regeringens favör när det gäller att dra nytta av SVERIGEDEMOKRATERNA:s röster och av den anledningen anser jag man kan sluta försöka ta politiska poänger på vem som ligger med vem i de här kretsarna.

ETT FEMTE JOBBSKATTEAVDRAG

När vi ändå är inne på politik vill jag gärna ge min kommenterat till att Stefan Löfven deklarerat att han inte ska riva upp ett femte jobbskatteavdrag.
Om Löfven skulle deklarera att han skulle riva upp beslutet om han får makten, så skulle hans chanser att vinna valet försvinna bort i egoismens dimmor. Tyvärr är alltför många Svenskar alltför kära i sina plånböcker för att kunna rösta med andras bästa för sina ögon.
Däremot är det inget som hindrar att han kompenserar de grupper i samhället som inte kan tillgodogöra sig ett femte jobbskatteavdrag: pensionärsskatten kan ju också sänkas 😉 – barnbidragen kan höjas, sjuk- och äldrevård kan bli mycket bättre, skolan kan ges mer resurser. Allt detta hamnar ju i första hand på de som idag blir missgynnade av regeringens penningpolitik.

Lämna en kommentar