PERIODISK FASTA – VECKA 1–15

UPPDATERAT T.o.m. vecka 12

Går långsamt neråt, 86 kg 😉

Vecka 1: Egentligen inget att rapportera. Startvikten måndag morgon var 90,5 kg och efter en vecka var det oförändrat. Under de två fastedagarna gick jag ner en del, förmodligen för att jag drack för lite. Själva fastan, att begränsa kaloriintaget till 600 kcal/dag under två dagar gick smärtfritt. Två mål om 300 kcal/dag innebär för mig att jag inte blir det minsta hungrig. Så nu kör vi vidare, imorgon är det dax igen 😉

Vecka 2: Verkligen inget problem med att hålla sig till 600 kcal under fastedagarna. Precis som under vecka 1 var vikten kvar på 90 kg och under fastedagarna gick den ner med ca 1 kg, vilket hämtades in under veckans övriga dagar. Om det blivit någon skillnad alls skulle det väl vara att brallorna sitter lite lösare och livremmen lätt hamnar ett hål längre in. 😉

Vecka 3: En annorlunda vecka. Jag och hustrun skulle besöka vänner på torsdagen, vilket var tänkt som fastedag. Så istället valde jag att fasta på tisdag och ONSDAG, två på varandra följande dagar vilket gick lätt. Att kasta om dagar med den här metoden är problemfritt. Vid lunchen med vännerna blev det varmrökt lax och CF med mycket dill, kokt nypotatis och diverse grönsaker och lite melonskivor. Till detta diverse grova brödsorter. Jag åt av allt och tyckte det smakade utmärkt. Senare vid kaffet pratade vi om att jag käkar enligt LCHF och på frågan vad jag då INTE äter blev ju svaret: Potatis, bröd och frukt – skratt!
Till kaffet fick jag vispgrädde med hallon.
Så blev det då fredag och då firade vi hustruns födelsedag med stor buffé: Lammfiol, konjaksgravad oxfilé, Heberleins grönpepparsalami, kallrökt lax, diverse CF/majonäsbaserade såser, grönsallad, smör och bröd och osttallrik. Rött och vitt vin samt lite vatten. Kaffe och succétårta. En del var ju helt rätt men en del var käpp rätt åt h-vete. – På morgonen efter slaget vägde jag nästan 92 kg. tyvärr blir det alltid rester efter våra fester så lördag–söndag fortsatte frossan. 😦

På måndag morgon vecka 4 klättrade jag med viss bävan upp på min badrumsvåg som till min förvåning stannade på 89,4 ?!?! – Vad kan man säga? Det kanske lönar sig med periodisk fasta?

Vecka 4: Midsommar och barnkalas sabbade till viss del ett bättre resultat. Jag fastade måndag och torsdag vilket jag kommer att fortsätta med om inget oförutsett inträffar. Morgonen efter andra fastedagen, alltså midsommarafton vägde jag 87,8 kg. En lugn kväll med de vanliga tillbehören fast spriten ersatt av vin. Nypotatis, matjessill, gräslök och gräddfil- och cf-blandning för att få upp fetthalten, tror vi hamnade på ca 25%. Jordgubbar vispgrädde och vaniljglass, och så himla gott att det naturligtvis blev för mycket mat. 😦
Midsommardagen var det så dax för sonsonen att fylla två, eller plå som hans storasyster brukar säga. Kaffe och en tunn skiva jordgubbstårta, till middagen var det diverse varmröktgrillat kött med svampsås och salsa (tomatsås), efterrätt med jordgubbar, vispad grädde och vaniljglass – är det midsommartid så är det. 89.7 kg, alltså upp lite från vecka tre men med gott hopp om att jag ändå ska gå ner ytterligare några hg under vecka fem.

Vecka 5: Allt mer säker på fördelarna med periodisk fasta! 5:2 är hur lätt som helst att hålla för LCHF:are och effekten verkar komma nu. På morgonen efter andra fastedagen, alltså fredag morgon vägde jag 86,7 kg vilket naturligtvis bara är tillfälligt. Vanligtvis går jag upp ca 1 kg under ”mellandagarna”, men den här gången blev slutvikten 87,4. M.a.o. har jag nu gått ner 3 kg på fem veckor 😉

Vecka 6: Den här fredagsmorgonen var det ny lägstavikt, 85,8 kg. men p.g.a. framförallt det här …weddingparty_webRökta musslor, rökta räkor, färska räkor, skaldjurspaté med Rhode Islands-sås och en rejäl havskräfta på toppen. Huvudrätt med stekt fläskfilé, stekt nypotatis och Bearnaice-sås. Alltsammans fick sällskap av en hygglig cremant från Bordeax. Vår 44:e bröllopsdag rundades av med jordgubbar och glass. 😉

… står jag kvar på 87.5 kg. Naturligtvis var detta inte de bästa förutsättningarna för viktminskning men nu går vi med tillförsikt in  i sjunde veckan.

Vecka 7 och 8: Jag hann inte med att uppdatera 7 veckan och nu har jag redan klarat av fastedagarna under vecka 8, så det får bli en sammanslagning.
Allt flöt på som vanligt under fastedagarna vecka sju men så på fredagen fick vi fint besök. Släkt och vänner från ”stan” och från Brüssel kom till oss för prat, ost och vin. Vår son såväl som dottern (hemma på en fransysk visit från Valenciennes) var med på ett hörn. Det blev sent och det blev ganska mycket både ost och vin för min del.
På lördagen var de barnkalas hemma hos sonen, hans dotter fyllde fyra! Vi satt ute i partytält i det underbara vädret. Först var det kaffe och födelsedagstårta. Senare blev det kyckling grillad i s.k. rök och till den var det surdegsbröd, potatis- och ruccolasallad med torkade tomater och gurka m.m. en varm tomatsås och en kall sås gjord på CF och majo. Sedan kaffe på maten med glass, grädde och jordgubbar. Att dricka då, jodå, det var vin då också!
Och varför berättar jag allt detta? Naturligtvis för att komma fram till att jag inte gick ner något alls under vecka 7, på måndagen var vikten oförändrad, vilket i.o.f.s är märkligt med tanke på mitt ätande och drickande.
Vecka 8 inleddes som alla veckor med fastedag på måndag och därefter blev det fastedag på onsdag eftersom jag på torsdagen åkte med flyg från Kastrup till Brüssel för att möta upp med dottern. Vi skulle nämligen gemensamt köra hem hennes vin- och champagnelastade bil till Sverige. När jag klev av planet i Brüssel var det systersonens sambo som mötte och sedan for vi hem till dem för mat och prat. Det blev mycket prat om periodisk fasta eftersom det redan är på gång där också. Systersonen gör inget till hälftens så när han tittat på Michael Mosley video så köpte han boken och håller som bäst på att lära allt om PF. Hans sambo har inga problem med att pröva det som hon ser som logiskt rätt så hon är nu inne på sin fjärd vecka. 😉  Allt detta i väntan på dottern. Hon kom vid 22-tiden och fick lite mat och sedan åkte vi non-stop med förarbyte varje timme genom Belgien, Holland, Tyskland och Danmark. När vi rullade in på vår egen gata kunde jag konstatera att jag varit borta precis 24 timmar på en kvart när. Fredagen var fortfarande bara förmiddag och vi var bra möra.
Vi åt ”frukost” 11.30 och därefter sov vi frukost till en bra bit in på eftermiddagen. Sedan var det dags att åka till Sofiero för att titta på BAO med vokalisterna Helen Sjöholm, Tommy Körberg och i viss mån Kalle Moreus som sjöng O’ sole mio så att det gick kalla kårar på ryggen, mest på Körbergs. 😉
Summan av kardemumman är att jag står kvar på 87.5 kg. Men nästa vecka blir det säkert bättre.

Veckorna 9–12. Trogna läsare har naturligtvis redan konstaterat att jag inte rapporterat på ett tag. 😦
Men hur rapporterar man att färg torkar, att allt är som vanligt, att badrumsvågen står still (kanske tur så att man inte faller av i svängarna), att 5:2 är problemfritt? – Visst kryper vikten långsamt neråt, men inget att skriva hem om. Jag verkar ha fast(n)at på en nivå. Så för att spetsa till den här övningen fuskade jag med fastan under vecka 12 och lade in en extra fastedag på lördagen med följande resultat dag efter fasta.85_web85 kg dagen efter fasta 😉

Måndagsmorgon visade vågen 86 kg jag hoppas naturligtvis kunna hålla fast vid den här trenden, nu minus 4,5 kg och snart kommer jag i mina minsta kläder igen.

UTVÄRDERINGEN

Veckorna 13–15. När jag startade med 5:2-dieten hade jag ingen plan på hur länge jag skulle hålla på, ej heller några planer på vad jag hoppades uppnå. Naturligtvis skulle det vara fint om jag kunde gå ner i vikt, jag har ju faktiskt en ”smalgarderob” som hänger i skamvrån och väntar på bättre tider. Likaså är jag ju diabetiker typ-2 så allt som kan bidra till att hålla blodsockret lågt är välkommet (i ärlighetens namn har lchf tagit hand om den saken på ett utmärkt sätt under fem-och-ett-halvt år redan).

Hur har det gått då?
Under de senaste tre veckorna har åtminstone vågen inte direkt överraskat mig. Fastedagarna har stått stilla, dvs om jag väger 87 kg på morgonen väger jag 87 kg när det är dags att krypa till sängs, bara för att under den följande natten sjunka med 1–1,2 kg. Den här minskningen har jag sedan tagit igen under de följande ätardagarna vilket i klartext betyder status quo.
Viktminskningen stannade på 4,5 kg.
Midjemåttet, tycker jag krympte mer än vad viktminskningen tydde på, vilket får mig att tro att den här metoden faktiskt bränner fett och inte så mycket muskler.
Trött eller pigg? – Jag har inte märkt någon skillnad.

Övriga hälsoförbättringar har jag små eller inga möjligheter att kolla, jag har ju inte samma stöttning från vården som den berömde Michael Mosley 😉
Därför är det nu slut med 5:2-dieten för mig för den här gången. Det är mycket möjligt att jag gör om det hela en vacker dag men fr.o.m. nu övergår jag till att köra 16:8. – Men det är en helt annan historia.

2 svar till “PERIODISK FASTA – VECKA 1–15

  1. Hej igen,

    Kul att se att du kommit igång och att du inte har några problem att hålla dig till 600 Kcal på dina fastedagar. Synd att det inte gett utslag på vågen än. Fast det är ju viktigt att inte fästa sig för mycket vid vågen, ifall du märker att byxorna sitter lösare så är det ju ett tecken på att andra omfördelningar händer i kroppen.

    Hls

    Mathias

    • Efter 5 år på mer eller mindre strikt LCHF, jag har ju min diabetes-2 att hantera, kan jag nog inte förvänta mig några större sensationer 😉
      Faktum är ju att jag mestadels kör Periodisk Fasta Light genom att käka enligt 15/9, hela dagsintaget sker under tiden från 09.00–18.00. Att jag nu kör 5:2 istället för att bara gå över till 16/8 beror på ren nyfikenhet.

Lämna en kommentar