ORSAK OCH VERKAN

Så drar vi

ännu ett varv på risk-kvarnen. Annika Dahlqvist kommenterar en undersökning som visar att diabetesföljdsjukdom börjar redan innan diabetes har diagnostiserats?

Som jag skrivit om tidigare är frågan om risk inte glasklar direkt. Jag hävdar att risken att få diabetes-2 inte är högre pga att man är tjock. Istället är risken att du ska bli tjock och få diabetes-2, och även övriga delar av det metabola syndromet, högre om du äter enligt tallriksmodellen.

Maria Tyrberg

överläkare vid ögonmottagningen vid Helsingborgs lasarett, har disputerat i ämnet. I sin avhandling, framlagd vid Lunds universitet, kommer hon fram till att en av diabetes-2 följdsjukdomar uppträder redan innan diabetes-2 diagnostiserats! Alltså, följdsjukdomen kommer före sjukdomen?

Jag må tolka alla sådana här rön såsom djävulen läser bibeln, men enligt min mening hänger allt samman med vilken kost du äter.
Om följdsjukdomen uppträder redan innan sjukdomen så är det ingen följdsjukdom. Det är två olika sjukdomar som troligtvis har samma orsak. Bara för att de uppträder samtidigt betyder det inte att den ena orsakas av den andra.
Enligt artikeln i Vetenskap & Hälsa fick deltagarna i den undersökta gruppen råd om kost och motion. De som lyckats förbättra sina värden fick klart färre ögonförändringar, för vissa försvann förändringarna helt!

Bland de hälsoförbättringar

som ofta rapporteras från oss som äter enligt LCHF märks särskilt; lågt och stabilt blodsocker, lägre blodtryck, minskad och stabil vikt och även förbättrad syn!

Självklart drar jag slutsatsen att högt intag av kolhydrater och därmed hög insulinbelastning är det som är orsaken till allt ovan nämnt. Och med samma logik är LCHF bästa skyddet.

Vad tror du käre läsare?

UPPDATERING

Från ett inlägg hos Kostdoktorn får vi informationen att det är BUKFETTMAN som är boven i dramat, inte ORSAKEN TILL BUKFETTMAN och alla de andra symptomen. Märkligt att det ska vara så svårt.

3 responses to “ORSAK OCH VERKAN

  1. i egen erfarenhet fullständigt övertygad om att det är kosten (lchf) som gett mig ökad hälsa och välbefinnande samtidigt som jag tappat 30kg.

    (obs – jag var sjuk innan jag blev fet)

    Vänliga fjällhälsningar

    • Tvivlarna skulle nog säga: ”Inte konstigt att du mår bra efter att ha bantat 30 kg. Men du och jag vet att välbefinnandet infann sig långt innan vi kommit ner i vikt 😉

  2. Skratt!
    Instämmer…

    oh ja!
    Jag hade bl.a mer värk som smal än jag har nu som (små)rund på väg ner.

Kommentera

