ALEX SCHULMAN och 5:2-FASTA

AFTONBLADET

vet som vanligt inte vilket ben man ska stå på 😦
På ena benet flaggar man för fullt för 5:2-dieten i form av löpsedel med Ulrika Davidssons framgångsrika bantning på dieten och dessutom kommer hennes nya bok i ämnet ut i dagarna. Den kvinnan är ett fenomen; expert på GI, på LCHF, på raw food, på detox och på 5:2-dieten. Underligt att hon hade kvar 13 kg att gå ner efter alla de andra bantningsmetoderna.

Och på andra benet släpper man fram Alex Schulman och låter honom spilla galla över ett ämne som han inte har en aning om.

SÅ HÄR SKRIVER HAN

Nu står vi alltså här igen, besatta av ännu en diet som ska få oss alla att gå ner i vikt. Nu ska vi gå ner genom att halv­fasta! Fem dagar i veckan käkar man på som om inget hänt. Och de resterande två dagarna äter man så gott som ingenting alls. Man hoppar över hela mål, tar tre skivor gurka till frukost och sånt. Man lider sig igenom dessa två dagar – tills himmelrikets portar åter öppnar sig och man kan äta tårta till frukost igen.frukost-5-2_web”tar tre skivor gurka till frukost och sånt” – han har ingen aning!
På bilden ser du min frukost = ca 300 kcal, och sedan kan jag tillåta mig ytterligare lika mycket en gång till på fastedagarna. 😉

VIDARE SÄGER HAN

Nu kan jag inte så mycket om dieter, men jag kan nåt om sunt förnuft och mitt sunda förnuft säger mig att om man vill gå ner i vikt så ska man sikta på att träna på sådant sätt att man gör sig av med mer energi än vad man tar in. Gör man det så går man ner i vikt. Och gör man det så mår man bättre.

Nu kan jag inte så mycket om dieter … så långt har han ju rätt.
Och ändå kräver han av oss att vi ska träna och svälta och gärna skämmas lite för att vi är tjocka. Själv orkar han inte ens ta reda på de enklaste fakta. Istället fortsätter han rapa samma gamla tröttsamma mantra Stephan Rössner jagat oss med de senaste trettio åren: ”Ät mindre, spring mer!” – Och vad har det gjort för nytta?

 

Lämna en kommentar