PERIODISK FASTA + LCHF = SANT

PÅ DEN TIDEN DÅ MAN FORTFARANDE

ristade hjärtan i trädens bark kunde jag exempelvis skriva: Kerstin+Bertil=SANT och gärna dekorera med ett hjärta med en pil igenom. 😉

Liknande kärleksförhållande tycker jag mig finna emellan min kost, LCHF och min nya livsstil, periodisk fasta.
Under ungdomsåren hände några gånger att jag tog en s.k. fastekur med olika sorters soppa och andra drycker som skulle intas enligt speciella upplägg för att ”rena kroppen” och för att skapa förutsättningar för viktnedgång. Och viktnedgången var ju både behövlig och önskvärd.
De första tre dagarna på kuren kunde man förvänta sig huvudvärk, trötthet, yrsel och hungerkänslor. Sedan kom en mer euforisk tid med sinnesro och avtagande hunger. Efter sådär 10 dagar var det dags att bryta fastan, d.v.s. man skulle långsamt och försiktigt återgå till att äta fast föda.
När jag hörde talas om ramadan trodde jag att det handlade om ett liknande lidande men har nu förstått att det är lite annorlunda. Ramadan går ut på att från gryning till skymning helt avstå från mat, dryck och sex. Man vänder helt enkelt på dygnet, man äter på natten och … 😉

SÅ NÄR JAG SKULLE

testa den senaste bantningstrenden googlade jag för att ta reda på vad periodisk fasta egentligen var för något (alltså, vi lchf:are bantar inte officiellt men i verkligheten försöker vi alla att gå ner i vikt och när vi ”hamnar på en platå”, kan vi tänka oss att ta till vilka metoder som helst för att komma ur den/börja gå ner i vikt igen. Det är därför nätet är fullt av lchf:are som rekommenderar ketonmätning, MBC-kaffe och fakir. Man kan t.o.m. tänka sig att motionera lite grann).
Genom att skriva in ”intermittent fasting” i sökmotorn fick jag 3.860.000 svar. så det finns en del att kolla på. Men det egentliga resultatet är fyra olika metoder: 16/8, 20/4, 19/5 vilka alla syftar på dygnets timmar och 5:2 vilket syftar på veckans dagar. De timbaserade går ut på att endast äta under begränsat antal timmar per dygn men ingen energibegränsning och 5:2 går ut på att under två av veckans dagar begränsa antalet kcal till 600 för män och 500 för kvinnor.
För mig står det fullkomligt klart att målet/förhoppningen är att minska på intaget för att gå ner i vikt.

OCH DET FUNGERAR

riktigt bra till och med. Om du är LCHF:are är det faktiskt riktigt lätt. Jag valde 5:2 metoden och under de två fastedagarna äter jag 300 kcal två gånger per dag. Och jag lovar att man blir inte det minsta hungrig! Själv har jag redan efter 5 veckor gått ner tre kg efter en lång tid av stillastående, trots lchf-kost!

För övrigt börjar jag allt mer tro att LCHF-rörelsen gör sig själv en otjänst i att förneka faran i ett alltför stort energiintag.
Må vara att en kalori inte alltid är en kalori men, att en matmissbrukare bjuds in till att fortsätta sitt missbruk, i mitt fall att äta FÖR MYCKET, kan lätt innebära att nyttan av en mycket förnuftig kost lyser med sin frånvaro.

ALLTSÅ HAR JAG INSETT

att LCHF, i kombination med koll på intaget (det måste inte betyda kaloriräkning men sunt förnuft) har bäst förutsättningar för att lyckas med vikt och hälsa.
Om det behövs en extra åtgärd; testa gärna PERIODISK FASTA i någon form. 😉

6 responses to “PERIODISK FASTA + LCHF = SANT

  1. Hoppsan… – vad hände – min kommentar bara försvann…

    • Ja, jag vet inte 😉
      Du kan kanske försöka igen.

      • OK – Bertil – kommentaren var ungefär så här: ”Lagom av allt är ju alltid att föredra – och det gäller ju även artegen mat = LCHF-kosten.”

        I min förra kommentar så hade jag två länkar med i texten. Ifall Du ej tillåter det = Du har ej ändrat WP´s standardinställning – så hamnar sådana kommentarer under kategorin förhandsgranskning eller som spam. Så rimligen borde Du kunna finna den där.

        Själv har jag ställt in att 15 länkningar i en kommentar är tillåtna. Jag har aldrig upplevt att det ger mig riktiga spamkommentarer – för dem tar Akismet spamfilter helt automatiskt hand om och placerar i spamkorgen.

        Sådana kommer det några hundra av varje månad till blogg. Men jag behöver aldrig ödsla tid på att radera dem ifrån spamkorgen – för den raderar sig själv efter ett visst antal i den.

        Smart system för den late Josef

Kommentera

