PERIODISK FASTA

MARTINAS NYA BOK

som vi på Pickabook håller på med f.n innehåller bland mycket annat en hel del om periodisk fasta vilket fått mig att titta närmare på detta fenomen.

Som jag skrev för ett tag sedan är ju inte allt klappat och klart bara för att man byter till lchf-kost, vikten kan mycket väl gå både upp och ner över tid. Så vad ska man göra? Som vanligt handlar det om att Googla på rubriken och sedan att läsa på. Cecilia Folkesson, Martina Johansson och Linus Grudd skriver alla om periodisk fasta på sina bloggar och alla är hårt inriktade på träning och muskelbyggande. Men hur går det för en halvfet gammal gubbe, kan det komma något bra ut av att fasta? Vi får väl se – men först en genomgång av vad det handlar om.

PERIODISK FASTA KAN INNEBÄRA

flera olika varianter:

  • 16/8, du intar dina mål exempelvis mellan 8 på morgonen och 4 (16) på eftermiddagen.
  • 20/4, du intar dina mål exempelvis mellan 12 på dagen och 4 på eftermiddagen.
  • 12-timmars fasta, du äter före 8 och efter 20.
  • 5:2, innebär att du fastar 2 dagar i veckan. Under fastedagarna äter du en gång per dag. Tjejer äter 500 kcal och killar får 600 kcal.

Hur länge du håller på med din fasta är upp till dig själv, 8–12 veckor verkar vara rätt vanligt. I kombination med hårdträning tycks alla de här varianterna ge stor fettförbränning och ha bra effekt på muskelmassan.

FÖR EGEN DEL

har jag andra förutsättningar. Jag tränar inte, att gå ett par rundor med Tobbe är inte träning. Jag äter visserligen enligt lchf men inte överdrivet strikt, kanske 50 gr kolhydrater/dag vilket är fullt tillräckligt för att hålla mitt blodsocker i schack.
Jag är klart överviktig! Med undantag för förra sommaren, då jag var FET, 32 på BMI-skalan, har jag pendlat mellan 88 och 91 kg de senaste 2–3 åren, på 175 cm över havet blir det nästan 29.
Så vad kommer nu att hända när jag testar periodisk fasta?

JAG VÄLJER

5:2 varianten. Eftersom vårt vanliga sätt att äta nästan är 16/8. Vi käkar frukost kl 9, därefter en tallrik fil och en kopp kaffe kl 14. Middag kl 17–18. 😉
Så 16/8 känns som ingen skillnad.

Det ska i alla fall bli kul att testa!
Hur länge jag ska hålla på? – Det får tiden utvisa.

3 responses to “PERIODISK FASTA

  1. Kul att du provar! Som du säger så är många som är inriktade på periodisk fasta ganska extrema i sitt angreppssätt och använder det för att nå mycket specifika mål. Det skall bli roligt att följa de framsteg som du kommer nå.

    Lycka till!

    Mathias

    • Tack Mathias!
      Jag kommer att avlägga veckovisa rapporter under den här tiden. Idag är första fastedagen så än finns inget att rapportera.

      • PS!
        Mathias, jag har nu läst din blogg om Periodisk fasta. För andra som vill läsa är det bara att klicka på länken i kommentaren.
        Det känns som om jag tagit rätt beslut med att använda metoden och att 5:2 kommer att passa mig bra.

Kommentera

