INGET KÖTT? – S. SANDBY BANNLYSER KÖTTET!

DET FINNS ETT GAMMALT

Skånskt talesätt: ”Jag gläds åt att vara Svensk, men jag yvs över att vara Skåning!”
För er som kanske inte vet vad ”yvs” betyder har jag kollat på google:

y`vas verb yvdes yvts, pres. yvs äv. yves
ORDLED: yv-as
• vara högfärdig {→brösta sig} ⟨ngt litt.⟩: ~ över sin börd
KONSTR.: ~ (över ngt)
HIST.: sedan 1633; se yva sig

Med andra ord, jag har alltid varit stolt över att kunna kalla mig SKÅNING, men så inte längre.

På Nyheterna för P4 Malmöhus hörde jag att den kyrkliga församlingen i Södra Sandby (utanför Lund) beslutat att sluta med kött i sin verksamhet. Här är direktlänk till inslaget.

Från intervjun med kyrkoherde Niclas Loive:
”– Vi funderade kring livsmedel och hur det påverkar miljön och har för effekter i allmänhet. Sen pratade vi om det här med ekologiskt och rättvisemärkt och närproducerat och fattade beslutet, säger kyrkoherden Niclas Loive.
Vad har ni fått för reaktioner från era församlingsmedlemmar?
– I morse blev jag uppringd av en person som sa att han skulle gått med i församlingen om han inte redan varit medlem. Många tycker att vi är en församling som är på gång och med på det som händer.”

Ekologiskt och rättvisemärkt och närproducerat köper jag gärna, men jag kan inte tänka mig att utesluta den viktigaste och nyttigaste delen – KÖTTET!

Att församlingen, eller dess styrande, kom fram till det här beslutet tror jag beror på att de är felinformerade, okunniga, duperade av veganer och i största allmänhet färgade av propagandan om överviktens orsaker, kornas fisande mm.

Hur kan vi nå ut till Svenskarna med information om de verkliga farorna med kosthållningen?

Kommentera

