UPP OCH NER I VIKTKURVAN

MÅSTE VÄL BEKÄNNA

att det går väldigt bra att gå upp i vikt fast man äter lågkolhydratkost.
Livet sägs gå upp och ner och detta gäller i hög grad min viktkurva. Eller vad sägs om den här serien?: 106 – 76 – 112 – 124 – 95 – 118 – 81. Noteringarna är från 1950–2009. Jo-Jo-bantning? – Jojo 😉Kan lite fett i kaffet ha någon betydelse?

LCHF

förändrade i hög grad min situation. Det kändes plötsligt från ena dagen till den andra att jag kunde påverka min vikt, och hälsa, genom att byta kost.
Metabolt syndrom och diabetes-2 gjorde väl sitt till för att motivera.
Jag började följa råden hos framför allt Skaldeman, vars böcker om metoden verkligen fick mig att inse att det skulle kunna gå vägen.

ÄT NÄR DU ÄR HUNGRIG och sluta ät när du blir mätt. Välj inga livsmedel som innehåller mer än 5% kolhydrater. Ta bort rotfrukter, potatis, pasta, ris och bröd. Öl är flytande bröd! – Enkelt och okomplicerat. Och visst fungerade det.

Jag har framför mig en väggalmanacka från 2009 där jag noterade min vikt varje dag (nästan). 1/1 -09 vägde jag 90,3 kg (jag startade 1/3 -08 på 106 kg) och den 31/12 -09 vägde jag 84,4 -6 kg. Under augusti det här året körde jag tillsammans med dottern en så kallad Fakir (länken går till min redovisning hos Kif), dvs jag åt i princip bara fett och protein och under sex veckor gick jag ner nästan ett kilo i veckan, till 81,2 kg och dottern gick ner ännu mer 🙂
Till skillnad mot dottern gick jag upp alla de kilona och fortsatte de kommande  2 åren sakta uppåt för att efter semesterresan till Frankrike i somras toppa med 97,5 kg!

JAG PRATADE MED ANNA HALLÉN

som förutom att vara författare till vår bok ENERGIBARN är en av Sveriges mest meriterade lchf-kostrådgivare. Hon sa direkt att jag kunde dra ner på proteinintaget till 50–70 gram per dag.

Nu är det så att äta MYCKET är min ätstörning. Jag har alltid ätit för mycket av allting och när jag gick över till lchf tog jag bort allt det där som man inte får äta men började i stället äta högre andel av fett och proteiner, dock mindre mängd än före lchf.
Tidigare kunde jag sitta och äta en stor köttbit (tillsammans med sås och potatis) samtidigt som jag sneglade på nästa stora köttbit som snart skulle hamna på min tallrik. När därför Anna pekade på för högt intag tog jag inte åt mig utan fortsatte i stort sett som tidigare. Vilket naturligtvis gjorde att jag inte gick ner något.

MBC

eller Magic Bullet Coffie har tagit stor plats på lchf-bloggar den senaste tiden inte minst genom att Anna Hallén pekade på risken med att de tongivande inom lchf-etablissemanget pratade sig varma för den här bantningsmetoden. Risken enligt Anna var att med hjälp av ren fett-mättnad skulle de som ville tok-banta kunna slippa hungerskänslor trots att de åt långt under nödvändigt intag, risk för anorexi m.a.o. påhejat av Margareta Lundström på Kif, Monique m.fl.
Samtidigt har Anna deklarerat att 1-2 msk fett i kaffet är ok om man inte hoppar över normal lchf-kost.
Jag har senaste året haft i kokosfett i mitt morgonkaffe för att jag tror att det kan senarelägga Alzheimers! (Detta efter att ha kollat Mary Newport och hennes kamp för att hjälpa sin make.)

ETT HELT ANNAT FENOMEN

avhandlas av Kostdoktorn m.fl., nämligen ketonmätning. Ytterligare en metod som går ut på att gå ner i vikt. Med ketonmätning, helst genom blodprov och i nödfall genom att kissa på ketonstickor, kan du kontrollera att du faktiskt är i ketos. Alltså har störst möjlighet att gå ner i vikt. Kan du dessutom öka på träningsdosen blir du snart lika smal som Kostdoktorn, om än inte lika lång.

VAD ÄR KOPPLINGEN

undrar du säkert? – Jo, när jag lägger ihop Annas råd till mig ang. proteinbegränsning OCH hur MBC hjälper att stå emot överätning OCH ketonmätningens effekt OCH hårdträning som accelerator, förstår jag plötsligt vad som är mitt problem.
Jag har helt enkelt glömt bort en del av den ursprungliga modellen som Skaldeman och Annika slogs för sedan starten av lchf-eran.

Ät när du är hungrig
Sluta ät när du blir mätt

Om du följer det här rådet och håller dig till någotsånär strikt lchf kommer du att gå ner i vikt. Och det är stor chans att du förblir normalviktig. Själv har jag gått ner 8 kg sedan i somras och väger nu 89 😉
4 kg kvar till min önskevikt.

Så enkelt är det.

UPPDATERING: Idag, den 23/11, är det andra dagen med nya noteringen 88 kg – 3 kg kvar till önskevikt. Det går bra nu 😉

Kommentera

