BLOMKÅLSMOS

DET FLORERAR ETT ANTAL

varianter på blomkålsmos i LCHF-kokböcker och på bloggarna.
Här är några som jag gillar: Först i raden har vi ett blomkålsmos från Anna JD Jacobsson vars böcker vi gjort och säljer på Pickabook.

Här följer ett axplock från en sökning på Google; 1-blomkålsmos, 2-blomkålsmos, 3-blomkålsmos, 4-blomkålsmos, 5-blomkålsmos.

Alla utmärkta vart och ett på sitt sätt, men anturligvis har jag min egen variant 😉Detta behöver du.
Blomkål, så klart, finskuren för snabb och jämn kokning.
Vispgrädde, ca 3 dl. Det mesta kommer att hällas av till ev. sås.
Smör, ca 50 gram
Brieost inkl kanten, ca 60–70 gram. (Jag använder Brieost eftersom det har jag alltid hemma. Förut använde jag phiadelphiaost men fick då oftast kasta resten eftersom det bara gick åt ett halvt paket och jag normalt inte gillar den osten.)
Salt, efter behag

Skär blomkålen i ganska tunna skivor och lägg den i en hög gryta. Slå på vispgrädden och låt koka i 5–6 minuter, kålen behöver inte vara mjukkokt.
Det behövs tillsyn eftersom det lätt kokar över.
Häll av all grädde, det finns ändå tillräckligt kvar på den kokta kålen.
Jag har oftast blomkålsmos till någon form av kött- eller levergryta och häller därför av grädden från blolmkålskoket i kött-/levergrytan, inget ska förfaras.
Lägg i smöret och Brieosten och kör med stavmixern till bra konsistens.
Smaka av med salt och ev vitpeppar.

Det går utmärkt att värma moset som blir över, se bara till att röra lite då och då och inte har för hög värme, hellre får det ta lite tid.

Lycka till 😉

PS.

Så vad är skillnaden?
1.  Eftersom kålen är så finskuren och endast skall koka i 5 minuter – kortare tillagningstid.
2.  Mängden grädde behöver inte anpassas efter att moset ska bli lagom fast eftersom överskottet hälls bort (och i såsen eller grytan etc.).
3.  Det går lika bra med Brieost, som jag alltid har hemma 😉

Blomkålsbladen som syns på bilden använder jag i woken.

DS.

Kommentera

