FY F–N VAD ONT DET GJORDE

DAX ATT PUTSA FÖNSTER

högt upp kanske för en senior, men skam den som ger sig utan att försöka …

Som alla kan förstå så for jag i golvet och höll så när på att trilla av pinn på riktigt. Knäckta revben på båda sidor av bröstkorgen, det är först nu, mer än en månad efter olyckan som jag med möda kan ligga på sidan och sova, hittills har jag varit tvungen att ligga platt på rygg.
Hjärnskakning och minnesförlust och två dagar på Helsingborgs lasaretts akutavdelning, vilket var helt fantastiskt positivt – underbar personal och inga som helst problem med lchf-kost 😉

MINNESFÖRLUSTEN

innebär att jag har inget minne alls av timmarna före, under och efter fallet. Det jag nu vet om allt detta har hustrun informerat mig om samt diverse bildbevis. Ambulansresan hade i och för sig varit intressant att ha koll på, men jag har icke en aning. Röntgen och provtagning är helt borta men jag kommer svagt ihåg att jag avböjde bedövning när doktorn skulle sy ihop ett jack i armbågen.Så här såg det ut i vardagsrummet efter min kraschlandning. Infällda bilden visar hur ett av soffbenen kröktes när jag mellanlandade på det under min färd mot golvet.

Rekonstruktion:

Jag hade putsat fönsternas utsida några dagar tidigare så nu var det dax att ta insidan. Högsta fönstrets högsta hörn är ca 4,5 meter upp och därför måste jag använda stegen. För att inte skrapa parketten satte jag på strumpor nertill på stegen. På översta pinnen satte jag handduk för att skydda väggstolpen mellan fönsterna. Soffan tippade vi upp mot väggen för att den inte skulle stå i vägen för stegen. Därefter fyllde jag ett tråg med varmt vatten med en skvätt rödsprit i och klättrade mot taket. Av allt detta har jag inget minne – än ska jag kanske tillägga, man vet ju aldrig.
Inte heller kommer jag ihåg resten men logiken, bilderna och mina skador tyder på att jag, när jag kom upp
till fönstret, lutade mig åt höger för att nå högst upp. Då måste stegen ha börjat glida åt sidan och ut från väggen. Jag dyker då med rumpan före ner mot den uppresta soffan och hejdas i fallet av att jag sätter mig med höger skinka/lår på soffbenet varpå jag kastas runt och ut på golvet åt vänster. Den här extra luftfärden med sin rotation av min kropp gjorde förmodligen att skadorna blev så lindriga som de blev.

Ett gott råd

till alla som funderar på att putsa fönster fem meter över golvet, ring en fönsterputsare 🙂

2 responses to “FY F–N VAD ONT DET GJORDE

  1. Men fy hel-te rent ut sagt!!! Din stackare!!! Vilken otrolig tur du ändå hade, det hade ju kunnat gå ännu värre. *ryyyys*

Kommentera

