IMPONERANDE FORSKNINGSPROJEKT

Att det kan vara

så lätt att skrämma oinsatta!?
I en kommentar till mitt förra inlägg frågar min gode vän sedan snart femtio år tillbaka, Antoon Geels, tillika professor vid Lunds universitet (alltså en klok karl) om jag tagit del av veckans skrämselpropaganda mot LCHF. Säkert med bästa intention om min hälsa.

Jo, jag har tagit del

och kan konstatera det mesta som kan vinklas mot LCHF också blir vinklat mot LCHF. För att börja med själva studien, var det överhuvudtaget en studie på LCHF-kost?

Objective: To study the long term consequences of low carbohydrate diets, generally characterised by concomitant increases in protein intake, on cardiovascular health.”

Redan här lämnar studien det som vi kallar LCHF. Enligt LCHF ska man ersätta kolhydrater med fett inte protein! Enligt LCHF ska man inte öka proteinet. I själva verket rekommenderas samma dagliga proteinintag för LCHF som i Livsmedelsverkets rekommendationer.

Var studien en

lågkolhydratstudie? Enligt Kostdoktorn åt man ca 40% kolhydrater, vilket är lite mer än hälften så mycket som Livsmedelsverket rekommenderar, men 3–4 gånger så mycket som LCHF får innehålla.

Upplägget?

1991–92 frågade man 96.000 kvinnor vad de åt och drack. knappt 50.000 svarade och 43 396 kom att ingå i studien. Ett omfattande frågeformulär fylldes i av kvinnorna. Därefter följdes gruppen via läkarjournaler i 16 år, alltså fram till år 2008. Materialet har databearbetats av Svenska och Amerikanska forskare som efter att ha tagit hänsyn till alla tänkbara hälsomarkörer som rökning, andra sjukdomar m.m. kommit fram till att av 10.000 kvinnor dör 4–5 fler om de äter mycket protein och lite kolhydrater (40% kolhydrater är inte LCHF).

Anna Bäsén

är medicinsk reporter på Expressen och absolut ingen lchf-kramare. Hon skriver i en kommentar till artikeln om studien: ”koststudier är extra knepiga … folk tenderar att skarva, exempelvis uppge att de äter nyttigare, väger mindre och dricker mindre sprit än de verkligen gör. Den här studien startdes 1990–91 då fett, men inte kolhydrater, var farligt. Man kan alltså gissa att kvinnorna ljugit mest om fett.

OM den här gruppen var helt sanningsenliga när de svarade på enkäten. OM de inte ändrade sina matvanor under de följande 16 åren och OM forskarna valt helt rätt parametrar att räkna på; då har dödligheten för kvinnor som äter 40% kolhydrater och för mycket protein ökat med 4 TIOTUSENDELAR.

Vad dödligheten

är för kvinnor som äter 5–10% kolhydrater, 70–80% fett och resten protein vet jag inte. Och det vet inte forskarna eller journalisterna heller – därför att ingen forskar på LCHF!

Läs gärna Ralf Sundbergs klargörande bok om Forskningsfusket.

Nästa gång media

gör tvärsäkra uttalande om studiers bevis på hur farligt LCHF är, eller när journalister tolkar forskares uttalanden efter sina starkt begränsade kunskaper om sjukdom, död och LCHF – gå in på exempelvis Kostdoktorns blogg för eventuella klargöranden.

2 responses to “IMPONERANDE FORSKNINGSPROJEKT

  1. Apropå kött så kan jag väl säga att jag äter mer kött nu med LCHF, eftersom jag åt väldigt lite kött innan. Åt jag kött så åt jag i så fall köttfärs. Ni vet maträtter som köttfärssås med spagetti, lasange, köttbullar och likn.

    • Jag äter också mycket kött nu, men betydligt mindre nu är innan lchf!
      Inuti varje tjockis bor det en missbrukare, jag missbrukade mat. Det tog sig bl.a. uttryck i att medan jag mumsade på en biff satt jag och kollade in köttfatet för att se ut vilken bit jag skulle ta härnäst, ibland väntade jag inte ens tills pågående köttbit tagit slut utan sträckte mig ändå efter nästa 😦
      Dina färsrätter försöker jag hålla mig ifrån numera, det blir köttfärssås med wokade grönsaker, isf. lasagne blir det mousaka utan potatis och köttbullarna äter jag med wok och blomkålsmos.

Kommentera

