MORGONPROMENAD 1/5 (2012)

Finns det några bra promenadstråk?

Den frågan fick jag under vår sista promenad på Ättekulla, min och Tobbes, morgonen när jag hade turen att träffa på gamla gänget och få ta ordentligt avsked av; Pia med hennes skånska terrier Sture, Bertil och hans schäfer Attis och Gun som för närvarande är hundlös.
Naturligtvis svarade jag: ”Nä, det gör det inte.” För ättekullarundan har varit fantastisk under alla åren med King och Tobbe. Kolla gärna lite bilder här.

Men stämmer det verkligen?

Här ungefär börjar min nya ”hunnarunda” här i Ödåkra, häng med på en tur vetja 😉

Ett hjulspår som leder till kommunala sjön, ett anlagt våtområde för fågelliv och rekreation. I vintras var det många som åkte skridskor här eftersom isen blev tillräckligt bärkraftig det här året. I förgrunden Tobbes rumpa och i bakgrunden skymtar Listorps Cementgjuteri som bl.a. gör marksten och betongsten för murar och trappor.Väl framme vid sjön såg jag till min besvikelse att svanparet från igår var borta. Sjön låg spegelblank och livlös – trodde jag.Först hörde jag ljudet av de kraftiga vingslagen och sedan såg jag dem komma emot mig, jag fick precis upp kameran och kunde fånga dem när de i en vid båge …flög bort över sjön och åkrarnabara för att återkomma och landa på den lilla sjön. Först den ena …… och sedan den andra, det är nätt och jämt att landningsbanan räcker till.

Svanparet var alltså kvar – eller?

Är det de här som var här först? eller är det kanske

de här två som var här igår? I vilket fall är det den här dagen två par som valt den lilla sjön att landa i. Kort därefter börjar svanarna närma sig varandra, en revirstrid på gång?Nä, förmodligen inte, närmare än så här kom de inte under tiden jag var där i alla fall.Istället fortsatte de vita skönheterna att kolla under ytan efter mat. Finns det något där nere?Det finns även en del andra sjöfåglar vid sjön, ett gräsandpar, tror jag, och på nedre bilden en som jag med mina begränsade kunskaper i ornitologi inte kunnat hitta namnet på, trots flitigt kollande på Goooogle, någon som vet?
Vi kan kanske kalla honom för Kalle 😉

VAD FINNS DET MER

på promenaden? Ramlösa var ju ganska idylliskt, inte så mycket störande industrier även om vi bodde i ett industriområde.
Vår närmaste omgivning i Ödåkra är minst lika trevlig. Mest åkermark och lantbruk och i vårt kombinerade boende/företagandeområde är variationen imponerande, eller vad sägs om;välrenomerade Ödåkra Uteplantor,Ödåkra sporthall, som förutomflera inomhusbanor även har två en-tout-cas-banor (grus) utomhus.I ridhuset huserar Ödåkra Ridsällskap, närmast granne med Svenska Kakel som Sven Melander gjort reklam för med sin Steve med Lloyden.

Så om vi åter gästar ättekulla

och springer på gamla gänget kan jag med handen på hjärtat säga: ”Visst gör det det!”

Kommentera

