LCHF – VA’ F*N E’ DE’

INTE ENS PROFESSORERNA

som är experter på kost och hälsa har en aning om vad som ingår i LCHF-kost, och ändå borde de veta eftersom de glatt och villigt ställer upp i debattprogram och tidningsartiklar för att förklara för allmänheten hur farlig denna kost är.
Senast var det i Kvällsöppet som jag skrev om lite längre ner på bloggen.
P.S. Du som redan vet vad LCHF är kan sluta läsa här 😉

När det nu är så svårt för anti-lchf:ande professorer att veta, hur ska då vanliga människor veta vad som är rätt och vad som är fel?

FÅR JAG BISTÅ MED EN FAQ-LISTA?

Varför heter det LCHF? – Ett gäng lågkolhydrat-entusiaster spånade om vad kosten borde heta för att redan med namnet på kosten kunna förstå vad det handlade om. Varför det blev på engelska vet jag inte men det ska uttydas så här: Low Carb High Fat.

Vad betyder LCHF? – Låg andel kolhydrater, hög andel fett.

Vad är kolhydrater?Enligt Wikipedia ett näringsämne och gemensamt namn för sockerarter (sackarider) och kedjor (polymerer) av sådana.

Vilken är kopplingen mellan lite kolhydrater och mycket fett? – I princip äter vi tre olika födoämnen för att få energi och bli mätta; Proteiner, olika sorters fett och kolhydrater. Totala dagsbehovet för en normalstor vuxen är ca 2.000 kcal. Fördelningen av intaget över de tre födoämnena varierar beroende på vilken kostmodell man äter. Om man tar bort större delen av kolhydraterna måste detta ersättas av något annat för att man ska få i sig samma mängd energi. Proteinet ska man äta 1–1,5 gram/kg normal kroppsvikt, så det kan man inte öka. Återstår fettet. I LCHF-kost ersätter vi det mesta av kolhydraterna med fett.

Var finns kolhydraterna som jag ska undvika? – Enkelt uttryckt, ät inte; potatis, pasta, ris, bröd, socker, kakor, godis, frukt. Drick inte; öl, saft, juice, läsk, cocacola.

Varför ska jag bara äta ovanjordgrönsaker? alltså inga rotfrukter? – För enkelhets skull. Uttrycker är närmast av pedagogisk art. Om du undviker alla rotfrukter har du också tagit bort en stor del av de födoämnen som innehåller relativt mycket kolhydrater. Potatis är ju en av grundpelarna i den Svenska husmanskosten och innehåller mycket kolhydrater. Även morötter innehåller mycket kolhydrater medan ex.vis rättika har väldigt lite.

Hur är det med frukt&grönt? – Bör inte blandas ihop i samma uttryck! Som jag skriver på annan plats i bloggen är det två vitt skilda ting. Grönsaker är nyttiga och ska utgöra en stor del av kosten. Frukt innehåller för mycket socker i form av fruktos och bör därför undvikas i största möjliga mån.

Är det ok med bär? – Ja det är det!

Och om jag ändå vill ha frukt? – OK, men då måste du ”plocka den själv” d.v.s. om du bor i Sverige äter du bara Svensk frukt och under en kort del av året.

Vad menas med att man ska hålla sig under 5% kolhydrater? – Också lite pedagogiskt. När du köper förpackade livsmedel som konserver, korv mm finns det angivet på förpackningen hur stor del som är kolhydrater. Om du håller dig till max 5% eller 5 gram/hundra är du ”hemma”.

Vad händer om jag äter mycket kolhydrater? – Ditt blodsocker kommer att stiga och som ett svar på det kommer ditt insulin att öka.

Vad innebär det? – Insulinet (hormon) har tre stora uppgifter som alla påverkar din vikt: 1. Sänka ditt blodsocker. 2. Stänga av din fettförbränning. 3. Lagra in överskottsenergin i dina fettceller. Om du har lätt för att gå upp i vikt innebär det här i förlängningen att du utbildar ett metabolt syndrom. Om du redan har diabetes får du stora svängningar i dina blodsockernivåer.

Jag är diabetiker, hälper det om jag äter LCHF? – Ja, det gör det. Själv är jag också diabetiker men behöver inte mediciner alls eftersom jag äter normal LCHF-kost.

Nu är jag beredd att läsa allt om den här kosten, var hittar jag mer information? – Hos Kostdoktorn hittar du allt du behöver veta om LCHF, både speciellt för nybörjare, diabetiker och andra tillstånd du kan tänka dig. Där hittar du dessutom länkar till den mesta litteraturen i ämnet.

Kommentera

