MYCKET ATT SKRIVA OM JUST NU …

Men först ska vi ha lite mat …

Det här är en enklare variant på min fisksoppa från ”Soppa på en spik”.Alla ingredienser förutom lite vitt vin, som man kan undvara och ytterligare en 5:a CF som jag såg att jag behövde. Salt och peppar och sk. pizzakrydda hade jag också i.

Smält en rejäl klick smör, ca 250 gr, i en stor gryta. Lägg i de skurna grönsakerna allt eftersom. Börja med löken, därefter morötter, zuchini och paprika. Låt fräsa ca 10 minuter utan att ta färg, tillsätt spadet från räkorna och ev. vin. Koka på svag värme ca 7 minuter, tillsätt därefter grädde, ca 5 dl och CF, ca 10 dl. Krydda med salt, peppar och ”pizzakrydda” (jag hade hellre använt persilade men min leverans från lchf-butiken har inte kommit än), smaka av. Lägg i den fint skurna purjon och låt soppan koka ca 8 minuter.Under tiden soppan kokar skinnar du av laxen och skär den i kuber, ca 1,5 cm.Lägg i den skurna laxen och stäng av värmen. Rör försiktigt så att laxen inte går sönder. Laxen blir klar på ca 5 minuter utan att koka.

Servera med räkorna direkt i sopppan

och gärna ett glas vitt vin. Att klämma på lite citron på räkorna blir liksom pricken över i:et.

Och hur lång tid tog det, om det nu skulle vara enklare? – Första bilden är tagen kl 18.28, den sista kl 19.00, alltså gick det på 32 minuter – sju minuter snabbare. 😉

Soppan räcker gott och väl till 8 vuxna. Ingredienserna kostar ca 250:– vilket ger ett pris på ca 32:–/portion.

4 responses to “MYCKET ATT SKRIVA OM JUST NU …

  1. Låter spännande. Välkommen tillbaka =)
    Soppan ser jättegod ut, så den får jag nog prova nå’n dag.
    /Eva

  2. Men där är du!

    😀

  3. Visst är det gott med bra mat:)

Kommentera

