STEGRÄKNARE

För några veckor sedan

fick jag en stegräknare av dottern. Det började egentligen med att dottern har en intensivbehandling hos Anna Hallén och nu var det dax att kolla hur det står till med vardagsmotionen. När dottern ändå skulle köpa stegräknare passade hon på att hänga på far en också, delad glädje är dubbel glädje eller hur man nu ska tolka det 😉Någon som känner igen en sådan här mackapär? Inte en evighetsmaskin kanske med det gå inte att fylla den.

Jag har ju alltid hävdat att motionen inte har någon betydelse för viktnedgång och det håller jag fast vid. Jag inser att muskelarbete är nyttigt för diabetiker eftersom stora muskler som jobbar har mycket lättare för att ta emot sockret när insulinet ska lagra bort blodsocker … men, för att gå ner i vikt har det ringa betydelse.

10 kilometer

ca, går jag per dag. Det motsvarar 578 kcal. Vilket i sin tur motsvarar ca 25% av min dagliga förbränning (inte för att jag någonsin beräknar den). Eftersom jag med min kost ska äta när jag är hungrig och sluta äta när jag är mätt, kommer jag att jämna ut motionen med mera mat! Och det är så det fungerar. Om du ökar på din vardagsmotion kommer du också att käka mer. Förhoppningen är istället att min kropp hittar en bra balans emellan intag och förbrukning.

På tal om intag

Om man äter 2000 kcal och står still i vikt, betyder det att man förbränner 2000 kcal? I så fall undrar jag vad det är som kommer ut där bak? Innehåller det inga kcal? Är det helt befriat från all energi? Konstigt då att man i Afrika kan elda med skiten. 😉

Kommentera

