MIN MENING I HD – REPLIKER

dax att sammafatta?

eller kommer det snart ytterligare en kommentar från Eva Kullenberg?
Hur som helst kan jag nu redovisa dels dietisten Eva Kullenbergs bistra svar på min kritik av Hansares inlägg om barnfetma och även mitt svar på hennes kritik av min mening.

Söndagen den 24 juli

hade Helsingborgs Dagblad en replik inne på mitt inlägg från den 18 samma månad.
Eva Kullenberg har utmärkt sig som LCHF:s fiende nr:1 och har fått starkt motstånd bla på bloggen Fråga INTE Dietisten.

Sedan dröjde det ända tills idag, 10 augusti innan jag fick min replik publicerad.

Varför bry sig?

Det är kanske frågan du ställer dig?
Det korta svaret är att kostfrågan drabbar i första hand barn, sjuka och åldringar, som är beroende av hur samhället hanterar de här frågorna.

Det långa svaret

är betydligt mer komplicerat. Om vi tar det i kronologisk ordning: Redan på dagisnivå är det politiker och kostchefer som över huvudet på föräldrarna bestämmer vad barnen ska äta och detta fortsätter sedan under hela skoltiden. Här är det Livsmedelsverket som ger ”råd” om bra mat och då dessa råd tillsynes kostar mindre per portion (inte, se Smörbudget) väljer politikerna att bortse från kritiska röster och låter kostcheferna administrera de felaktiga råden. Lättprodukter och margariner (med helt fel omega-3-/omega-6-ballans) och högkolhydratkost ger speedade barn i skolan (inte minst bokstavsbarnen lider av detta) och försämrar studieresultaten.
För att gå vidare i kronologin kommer vi till hur vården väljer att fortsätta med högkolhydratkost på våra sjukhus och i åldringsvården. Det finns exempel på hur människor med lågkolhydratbehandlad diabetes, alltså medicinfria, satts på högkolhydratkost på sjukhus och därför blivit tvungna att börja injicera insulin. 😦

Och det är här

jag tycker att dietisterna sviker sitt ansvar när de skiter i patientens rätt att bli informerade om alla möjliga alternativa behandlingsmetoder. När de  väljer att blunda för möjligheten att byta till lågkolhydratkost och på det sättet spara miljarder åt sjukvården.
Av vilka skäl undrar jag? Kan det vara så att de är rädda för att mista jobbet om alla människor med övervikt och diabetes plötsligt kan klara sig utan dietråd? Har dietisterna nu så länge administrerat felaktiga kostråd att de skuldbelägger sig själva och fortsätter att upprätthålla lögnen? blundar för fakta? kejsarens-nya-kläder-syndromet? eller vad?

Kommentera

