MIN MENING I HELSINGBORGS DAGBLAD

13 juli

skrev Lars Hansare ett inlägg på Min mening i HD (tyvärr finns ingen nätversion av Min mening). Det handlade om att förhindra barnfetma.Om det är svårt att läsa brukar det gå bra att förstora bilden med ctrl+

Det var med stigande irritation jag läste insändaren och följande dag grep jag mig verket an.

Jag förstår mycket väl

att Hansare värnar om barnen. Han skriver ju under med ”en gång en tjock unge” så han vet vad de går igenom. Självfallet önskar han få ett stopp på den utveckling som vi får rapporterad från hela världen om en allt fetare population, barnen ej undantagna. Tyvärr ställer han in sig i kön bland de som tror att svaret är ät mindre, spring mer! 😦

Samtidigt ökar han skuldbördan för de feta barnens föräldrar och detta har jag svårt att acceptera. Därför skickade jag för första gången i mitt liv in ett svar på en insändare till HD och fick svaret publicerat 😉

Vad måste göras

för att lösa problemet enligt Min egen mening då? – Ja, vi har ju redan konstaterat att föräldrarna själva är chanslösa. Dels vet de inte vari problemet består och dels får de ingen vägledning av samhälle/vård, snarare det motsatta via de felaktiga kostråden.

De som i första hand

måste agera är våra politiker som har hela ansvaret för vilka myndigheter som har avgörande betydelse för hur vård och kostråd utformas. Dagens kostråd från Livsmedelsverket har en klart kontraproduktiv verkan och deras mycket dyrbara kamp mot exempelvis LCHF-kostråden kostar inte bara i skattepengar utan dessutom minst sagt både i liv och lidanden.

Vidare är det politikernas sak att skapa förutsättningar för bästa möjliga folkhälsa och när det som nu råder direkt motsatta uppfattningar om vilken väg som är den rätta bör politikerna se till att frågan blir ordentligt utredd.
Därför är det högt på tiden att man gör en studie på riktig LCHF-kost, alltså max 20 gram kolhydrater/dag och inte som i de flesta andra studier där upp till 40% av kostintaget består av kolhydrater och sedan kalla detta lågkolhydrat bara för att man jämför med tallriksmodellens 50–60%.

En sådan undersökning ska också göras under så realistiska förhållanden som möjligt. Exempelvis bör de som deltar i undersökningen vara överviktiga/feta. De bör få ordentlig utbildning i LCHF av utbildade LCHF-coacher.
Då man har all anledning att anta att dessa deltagare dessutom lider av ett mer eller mindre utbrett sockerberoende bör även avvänjning ingå i programmet typ den som Bitten Johnsson jobbar med.

De feta barnen och deras föräldrar kan omgående skickas till Nolaskogs kursgård för utbildning. En kurs över en långhelg kan vara ett första steg mot sundare kostvanor och skapa lite andrum tills samhället kommer ifatt med riktiga kostråd och rätt vård.

One response to “MIN MENING I HELSINGBORGS DAGBLAD

  1. Åh vilket bra inlägg! Heja dej! Och heja HD som tog in insändaren i tidningen. 🙂

Kommentera

