OM BEROENDESJUKDOM – NY BOK PÅ PICKABOOK

Just nu

håller jag på med Pickabooks nästa utgivning. Det blir en bok om beroendesjukdom skriven av Gunilla Sahlin, som bloggar framgångsrikt och initierat på sin blogg Gunilla om vitt begär, namnet på boken är just VITT BEGÄR, med underrubriken – En personlig berättelse om sockerberoende.
För att bättre förstå det Gunilla skriver om har jag den senaste månaden läst SOCKERBOMBEN i din hjärna, av Bitten Johnsson och Pia Nordström, där Bitten står för kunskapen i ämnet och Pia har hand om själva skrivandet.

På samma sätt

som läkarstuderande får alla symptom från sjukdomar de läser om, upptäcker jag att också jag har olika utlopp på beroende. Att jag har ett rubbat ätbeteende råder det knappast någon tvivel om och precis som för Gunilla har detta löst sig genom övergång till LCHF-kost. Genom sund mat som ger mättnadskänsla under större delen av dygnet har det blivit så mycket lättare att avstå sötsaker och kolhydrater.

Många upplever sig

inte som beroende, trots att det mycket väl kan vara så. Beroende, skriver Bitten: ”är upptrampade stigar i din hjärna som är lätta att följa men svåra att överge”. Sådant du lärde dig som barn sitter i för livet, speciellt om lärdomen är kopplad till något som du tycker om, som socker, glass, saft och bulle o.s.v. Vissa sådana erfarenheter kommer senare i livet, rökning, att dricka alkohol eller kanske mera potenta droger.

Light-versioner

För många av oss finns det light-versioner av beroende som vi väljer att kalla ”vanor”. Det finns goda vanor och det finns dåliga vanor.

Borsta tänderna direkt efter maten.
Lägga sig tidigt och sova 7–8 timmar varje natt.
Lägga använda kläder i rätt tvättkorg direkt man klätt av sig.
Ta en promenad varje dag.
Allt prov på goda vanor.

Ta en drink direkt du kommer hem från jobbet.
Ta en cigg på maten.
Äta lördagsgodis sju dagar i veckan.
Inte fullt så goda vanor.

Var går gränsen

mellan beroende och vana? – Det går naturligtvis inte att säga, dessutom är det väldigt olika från en person till en annan. Jag tror att ovanor och vanor kan du förändra själv när du har identifierat dem, medan beroende behöver du hjälp med och sedan kraftiga strategier för att kunna avhålla dig.

En sak vet jag redan nu

av det jag läst i Gunillas manus. Du kommer att få många aha-upplevelser om du läser hennes bok. – Den kommer att finnas tillgänglig i oktober.

2 responses to “OM BEROENDESJUKDOM – NY BOK PÅ PICKABOOK

  1. Låter verkligen som en spännande bok Bertil! Ser fram emot att läsa den jag med. 🙂

  2. Jag ser också fram emot att läsa den! Jag är ofta inne på Gunillas blogg och läser. Man känner igen sig i mycket av det hon skriver. Ska bli intressant att ta del av hennes tankar när hon precis började komma till insikt om sitt sockerberoende.

Kommentera

