OEMOTSTÅNDLIGT

MIN FRUKOST igår

skulle ha varit ostomelett, men i köttdisken på City-Gross låg det en Club steak och bara ropade på mig.A. 506 gram inkl benet, en enkelbiff helt enkelt. B. Ca 4 min på varje sida och eftersom den var ganska tjock gick det bra att ställa den på högkant också.
C. Blodig kärna. D. I bakgrunden väntar en tålmodig Tobbe på ben
😉

På semester i Toscana 2003 hade jag lyckan att uppleva den italienska versionen av T-benstek, Bistecca alla FiorentinaJag hann äta upp halva innan jag kom på att jag måste ta en bild!

Blodig, medium eller genomstekt?

Det är naturligtvis högst individuellt. En bekant till mig svarade på frågan hur han ville ha sin biff: ”Visa den för solen.”
Fullt så röd vill inte jag ha min biff. Jag tycker att peppar/salt-smaken förstärks om det får värmas in i köttet en liten stund.

2 responses to “OEMOTSTÅNDLIGT

  1. I Frankrike är det jättesvårt att veta hur man ska beställa. I normalfallet väljer jag ”well done” eftersom vanliga svenska ”medium” blir väl blodigt här. Lite grand som klädstorlekar, fast tvärt om skulle man kunna säga. En svensk 44:a är en fransk 46:a!

    • Jag har en känsla av att det är slumpen och kockens humör man är utlämnad åt. Om vi är tre som beställer biff men av var sin tillagningsgrad kan resultatet bli lite hur som helst. Alla kan bli lika blodiga, alla kan bli lika well done eller resultaten hamna hos ”fel” mottagare – fast då är det kanske serveringsmänniskan som missar 😉

Kommentera

