ODYSSÉE

I fredags

körde jag iväg på en härlig resa runt södra halvan av Sverige; Ramlösa – Jönköping – Trosa – Uppsala – Storå – Nora – Ramlösa, ca 150 mil.

Syftet med resan, att träffa Gunilla Sahlin, nästa författare på Pickabook, och att äntligen få träffa PerH öga mot öga.

Första anhalt

blev hemma hos min kompis Jörgen, som jag inte träffat på över tjugo år. För snart tio år sedan hörde jag på TV hur han vann en väderstation på Bingolotto och då tog jag upp kontakten igen. Sedan blev vi vänner på Facebook och nu kan man säga att vi tagit upp kontakten på riktigt.Jörgen hemma i köket, grunnande på hur faan undertecknad kunnat bli smalare än han själv. Då för trettio år sedan när Jörgen var snickarbas i ett av mina lag var det helt tvärtom 😉

Trosa nästa

och första mötet med Gunilla och hennes man hemma i parets helt underbara lägenhet med fönster i tre väderstreck och utsikt över en vik av Östersjön, oslagbart.  Det blev ett långt samtal som slutade med att vi tog i hand på att driva projektet vidare. Naturligtvis återstår det många frågor att komma överens om men det kändes bra. 🙂

Gunilla Sahlin, med bloggen Gunilla om vitt begär, ska ge ut sin första bok på vårt förlag, Pickabook.

Kom till Uppsala

vid tio-tiden bara för att missa södra infarten och fortsatte i stället mot Sundsvall. Nästa avfart leder ju in till stan norrifrån vilket gjorde att jag körde riktigt vill. Vännernas hus, som jag skulle låna för övernattning, ligger en bit ut på landet och adressen går inte att knacka in på gps:en. Det blev att ringa hem till hustrun för guidning till någon adress i närheten (en som gps:en kunde identifiera, det blev ett äldreboende i närheten).
När jag väl kom ur stan började jag känna igen mig men hade ändå gott stöd av tekniken. Väl framme brassade jag käk och åt innan jag kröp i säng. Kollade klockan som visade 23.15 ca två timmar tidigare än vanligt för mig.

Lördag morgon

vaknade jag utan väckning vid min vanliga laga-frukost-till-hustrun-tid, 06.45. Utvilad och pigg på att fortsätta resan steg jag upp till ett underbart väder.
Det blev en omelett på fyra ägg och vispgrädde samt tärnad bacon. Mina vänner vet vad jag önskar till frukost så det fanns även möjlighet att steka bantabiffar om jag så önskat.Här trivs jag ypperligt. Att värdfolket var på annan ort ska vi kompensera fullt ut om några veckor.

Full rulle västerut

Den här bilden tog jag mest för att illustrera att det finns mycket snö kvar i mellansverige. Hemma i Skåne var det totalt snöfritt lördagen den 26 mars.

Det tog ganska precis två timmar att köra från Uppsala till Storå, norr om Örebro. Målet var RO-Trading där jag skulle hämta ett kylaggregat till vinkylrummet vi bygger i Ödåkra. Gps:en klarade nästan av att hitta adressen, det slog bara på 150 meter. Reino Ols stod på gårdsplan när jag ringde: ”Du kör väl en svart Passat, va? jag såg när du for förbi.”
Så träffades vi och jag fick mitt aggregat och kunde fortsätta mot Nora och PerH.

Fantastiskt väder

och underbart vackra omgivningar. Sjön var fortfarande istäckt utan minsta synliga spricka.

Det var bara ca 15 minuters väg från Storå till Nora och väl där hittade gps:en rakaste vägen hem till Per.

Med vissa människor känns det som om man är gamla bekanta fast det är första gången man träffas. Precis så var det att träffa Per. Dörren på vid gavel – det är bara jag och katterna hemma, hustrun är i Stockholm. Stig på – och som vi pratade …
Vi har båda engagerat oss för LCHF och båda haft stor nytta av kosten. Per är mera åt det vetenskapliga hållet och har tagit reda på hur allt fungerar ner på cellnivå medan jag mer bara surfar på vågen. Men vi är helt överens. En fantastisk känsla att inte behöva förklara något utan bara utveckla tankarna!

Jag kan varmt rekommendera Pers hemsida, där finns massor av matnyttig information att hämta, god läsning!

PerH brassar käk som passar en karl, eller rättare sagt två karlar 😉

Efter närmare fyra timmars samvaro med mat, prat och kaffe åkte jag vidare mot hemmet. Kl 20.00 blev jag nästan omkullsprungen av Tobbe som äntligen fick sin husse tillbaka, jag hade gubevars varit borta i nästan två hela dagar!

Det går naturligtvis inte att jämföra min resa med Odysseus odysée. Han var borta i två dekader, i tio år deltog han i Trojanska kriget och tio år gick åt för att hinna med alla äventyren på hemresan. Väl hemma fick han ta livet av en hel hop friare som försökte lägga beslag på hans hustru och därmed hans kungarike. Jag kom billigare undan. 😉

2 responses to “ODYSSÉE

  1. Trevlig berättelse! Det har inte gått någon nöd på dig… /Antoon, som precis har bytt bil, qashqai igen…

Kommentera

