GRÖTMYNDIGT

överlägsen

på ett dumt sätt, så uttyder man rubriken i ne.se.
I dagspressen har vi de senaste dagarna kunnat läsa om Hanna Isaksson som ska doktorera på sin avhandling om gröt lite senare i vår vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Av en händelse

råkade jag lyssna på Epstein i P1 (Louise) på bilradion. Hon hade bl.a. besök av nämnda grötforskaren Hanna Isaksson, inslaget om gröt kommer ca 9:20 in i lyssningen. Programledaren är själv grötälskare och allt försiggick i glad och trevlig stämning. Hanna hade med sig gröt till studion, gröt på rågflingor som skulle serveras med mjölk och lingon samt en kall gröt, kallad Davos-gröt, gjord på vaniljyoghurt med rågflingor och blåbär. Louise och Hanna diskuterar i inslaget om rågens förträfflighet. Det stora innehållet av kostfibrer – 20%, strukturen som ger tuggmotstånd o.s.v. vilket allt sammantaget gör att man håller sig mätt länge utan högt kaloriintag. Men så börjar det gå lite snett.

Louise frågar

hur rågflingorna kan vara bättre än havreflingor, havre har ju mera protein, 13 gram att jämföras med 10 gram för rågen. Hanna svarar att det kan ha med strukturen och fiberinnehållet att göra. Louise vill nu ha reda på hur länge man håller sig mätt på råggröten. Hanna svarar att om man äter en grötfrukost så håller man sig mätt mycket längre än om man äter en vanlig kaffe med macka, upp till åtta timmar, men då har du även fått lunch!? 😦
jaha, och vad bestod den av?

Louise går vidare med: ”Du har även sagt att gröt är nyttigt, hur kan gröt vara nyttigt när vi har fått höra så mycket att vi ska akta oss för kolhydrater?”
Hanna svarar: ”Då har jag en motfråga, vem har du hört det är av?”
Varpå Louise säger: ”Ja men det är ju GI hit och det är GI dit, jag kan inte räkna upp alla GI-forskare, det är i parti och minut alltså …

Nu måste jag kommentera ovanstående innan vi går vidare, för det kommer att bli värre:

  • Jag har inget problem med att friska och smala människor äter gröt. Havregröt, råggröt och liknande har dock ett högt innehåll av fibrer vilket kan vara förödande för de som har magproblem, ex.vis. problem med gaser.
  • Mättnaden är naturligtvis mycket bättre på råggröt än på motsvarande kalloriintag av rostat bröd med ett tunt lager Becel, en tunn skiva 17% ost och lite apelsinmarmelad på toppen.
  • Louise är naturligtvis fullständigt ute och cyklar när hon hänvisar till GI hit och GI dit då hon ska ifrågasätta kolhydraterna. LCHF heter det.

Hanna fortsätter, och det är det här som jag menar med ”grötmyndigt”, med att utveckla problematiken: ”Om man funderar lite på vem det är som säger vad här. Om man går tillbaka till de vanliga traditionella kostråden så står de sig fortfarande men de är inte riktigt lika kul att skriva om som de nya specialdieterna och sen får man också fundera på vad man vill uppnå. Det är möjligt att man kan uppnå en viktnedgång på sikt med vilken diet som helst, skalar man då bort de här grundlivsmedlen som pasta, bröd, alla möjliga nyttiga fullkornsråvaror så kommer man att gå ner i vikt på sikt.
Men det man blir lite orolig för är långtidshälsan, stryker man då frukt och grönt, fullkorn så har man sett en blodfettsrubbning och eventuellt ökad risk för hjärt-/kärlsjukdom.” Här bryter Louise in med: ”Jag inbillar mig också att gröt (kolhydrater) är bra för hjärnan, intelligensen, finns det något vetenskapligt stöd för det?”
Hanna svarar: ”Det är svårt att tänka utan kolhydrater!

Hanna drar här snabbt några gamla klyschor som under årtionden har styrt våra kostråd med förödande resultat (fetma- och diabetesepidemier).

  • Man måste äta frukt&grönt och fullkorn för att inte få blodfettsrubbningar med ökad risk för hjärt-/kärlsjukdom.
  • Man kan på sikt gå ner i vikt med vilken metod som helst men med risk för långtidshälsan.
  • Det är svårt att tänka utan kolhydrater.

Hanna Isaksson är forskare! Hon borde inte uttala sig om sådant hon INTE VET!

Hon har rätt när hon säger att om man tar bort kolhydraterna (och därmed äter mer fett) så får man blodfettsrubbningar – men inte på det sätt hon antyder. Blodfetterna blir nämligen bättre!

Hanna drar även slutsatsen att detta skulle innebära ökad risk för hjärt-/kärlsjukdom (länken går till Läkartidningen, inlägg av professor Göran Berglund) vilket det inte finns något belägg för överhuvudtaget.
När hon säger att man kan gå ner i vikt med vilken metod som helst så buntar hon ihop LCHF med Rössners hallonbåtar – lite väl generalliserande enligt min mening.
Slutklämmen: ”Det är svårt att tänka utan kolhydrater.” får mig att undra …

Det tycks vara

minst lika svårt att tänka med kolhydrater 😉

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s