BMI ÅTER PÅ TAPETEN

I Aftonbladet

i tisdags fanns det en artikel med rubriken ”BMI – en fet bluff”, som på nytt tog upp frågan om BMI. Den här gången var det med vinklingen ”Inte det minska sant”. Illustrationen till artikeln visade bilder på Bridget Jones, dvs Renée Zellveger, bmi 24 normalvikt, Anja Persson bmi 28 övervikt, Brad Pitt bmi 26 övervikt, Peter Forsberg bmi 28 övervikt och världens starkaste man, Magnus Samuelsson bmi 37 fet 😉

På KiF

oktober -08 gjorde jag ett inlägg om BMI-tabellen och jag tycker att jag fortfarande kan stå för det jag då skrev:
Jag tycker att BMI-uträkningen är ett enkelt sätt att beskriva förhållandet vikt/längd. Men de som gjort uttolkningen av värdena tycks ha särskilda intressen att göra alla människor tjocka.
Exempelvis är jag med mina 176 cm normalviktig från 55 kg till 76. Övervikt startar alltså på 76 kg, vilket jag anser är helt fel. Därför har jag har gjort en BMI-tabell med värdena förskjutna med 10%
Med den här tabellen är jag normalviktig från 64 till 85 kg och idealet kan väl då bli ca 75. Flört

Jag hoppas tabellen går att ladda hem, det är en pdf-fil!
BMI-tabell enligt UBCL

BMI har sitt berättigande när man studerar hela grupper av människor, ex.vis pensionärer, bingospelare, IKEA-anställda osv. Men naturligtvis inte när man tittar på individer. Magnus Samuelsson är enl. bmi fet, vilket han förmodligen skulle hålla med om med en blinkning på ena ögat, men vilken man skulle inte vilja ha en kropp som hans?

Och vad tycker folk i allmänhet? Aftonbladet gjorde en läsarundersökning där man frågade om läsarna tyckte att BMI var ett bra mått på hälsa. 91% av läsarna tyckte inte det. Så som vanligt handlar det om storm i ett vattenglas. BMI är inte det som styr gemene mans hälsoval.

4 responses to “BMI ÅTER PÅ TAPETEN

  1. Enl. ”vanliga” BMI-test ska jag väga mellan 56-72 kg – vilket är på tok för knasigt att gå efter!!!
    56 kg = risk för anorexia skulle jag tro
    72 kg = skulle kanske vara en normal vikt.

    Men mina tankar är hur den här tabellen läses? Steget mellan 56 och 72 kg är en enorm skillnad – eller hur? Inte undra på att det finns snedvridna kroppsuppfattningar när det är så pass många som stödjer sej på BMI-tabellen!
    Och som tidigare nämnts – vem är fet egentligen; den som är smal eller mullig?

    • Enligt ”vanlig” BMI-tabell är du normalviktig mellan 56–72 kg om du är 170 cm lång. Jag tycker ju att det är alltför låga vikter och enligt den gamla BMI-tabellen skulle du kunna väga så mycket som 62–79 kg vid samma längd! ung. som min förskjutna tabell.
      Steget mellan 56 och 72 är enormt, javisst. Det finns dock de som väger mindre än så, men de får numera yrkesförbud (läs foto- och cat-walk-modellerna).
      Och på uppsidan finns det ju Magnus Samuelsson som vann Let’s Dance 😉

  2. Där finns alltid extremer och endast en statistisk bråkdel av populationen har muskler i den omfattning som världsledande Magnus Samuelsson och Anja Persson. Att då dra upp dessa som exempel är ett klassiskt argument mot BMI men hur många av den stora massan ägnar åtskilliga timmar om dagen på träning?

    Att sedan nämna Renée Zellveger och Brad Pitt anser jag vara ännu mer fel. Detta är skådespelare som pendlat något extremt i vikt beroende på vilka roller man gett sig på. Jag läste en intervju med Renée för något år sedan där hon beklagade sig över hur mycket mat hon tvingades äta för att gå upp i vikt till rollen som Bridget Jones. Brad Pitt å andra sidan hade troligtvis ganska lågt BMI i Fight Club där han hade minimalt med underhudsfett. När han sedan var med i Troja så tränade han åtskilliga timmar varje dag för att bygga upp tillräckligt med muskler. Hur då Aftonbladet kan hävda en specifik BMI-siffra ger bara en felaktig bild när skådespelare i regel pendlar något otroligt i vikt.

    Att sedan Center of Consumer Freedom med Coca Cola i ledningen tros ligga bakom artikeln stärker inte direkt förtroendet för den.

    Jag instämmer att BMI inte är någon fantastisk hälsoindikator men däremot så stämmer den förhållande bra när det kommer till övervikt på normalsvensson som inte spenderar åtskilliga timmar varje dag på träning. Däremot så tvivlar jag på att någon använder det som ett riktmått på hälsa på individnivå utan tror snarare att dietister och läkare hänvisar till den för att inte rakt ut behöva säga att man är överviktig. För vem vill höra det?

Kommentera

