KOSTDOKTORN vs KOSTPROFESSORN

Idag steg jag upp

fem minuter tidigare för att hinna se Andreas Eenfeldt på Nyhetsmorgon.

Och fem minuter tog hela inslaget allt som allt. Självklart kan de här frågorna inte avhandlas på fem minuter i TV med fyra personers tyckande, två läkare och två programledare. Jag förstår inte varför Mai-Lis Hellenius skulle stoppas in i det här inslaget. Det hade varit mera informativt om Matrevolutionen fått hela utrymmet. Om ex.vis Rössner släppt en ny bok tror jag inte att Annika Dahlqvist skulle bjudits in för att snacka ner den!

Hur gick det?

Sisådär, enligt min mening. Andreas brukar be om tips för sina mediaframträdande och mitt tips är att Bonnier Fakta skickar honom på mediaträning! TV-framträdande är trots allt bästa PR för boken.

Bortsett från formerna för ”debatten” lämnar morgonens fem minuter fler frågor än svar.

  1. Varför har dödligheten i hjärt/kärlsjukdom halverats de senaste 30 åren?
  2. Är kolesterol farligt?
  3. Är tallriksmodellen OK?
  4. Ska man äta äpple?
  5. Måste man välja kost efter om man vill dö i hjärt/kärlsjukdom ELLER diabetes?

På fråga 1 svarar jag: Minskad rökning, samt mindre nikotin i de cigaretter som ännu röks. Bättre sjukvård. Mycket kortare insatstid bl.a.
På fråga 2 svarar jag: Nej! Kolla Uffe Ravnskov.
På fråga 3 svarar jag: Ja, för fullt friska, smala människor som inte äter/dricker skräpprodukter.
På fråga 4 svarar jag: Ja, på hösten när du kan plocka det själv i din trädgård 😉
På fråga 5 svarar jag: Detta är själva kärnfrågan!

Kärnfrågan

Hur är det möjligt att vi antingen måste äta enligt tallriksmodellen och därigenom slippa hjärt/kärlsjukdom ELLER äta enligt LCHF och därigenom slippa diabetes?
Naturligtvis finns det bara ett sätt att äta och det är bra för att slippa både hjärt/kärlsjukdom, diabetes och alla övriga metabola problem.
Av egen erfarenhet vet jag att både blodsocker och blodfetter påverkas positivt av LCHF. Här tycker jag att Kostdoktorn inte är tillräckligt tydlig i sitt ställningstagande. Jag har ännu inte köpt och läst hans bok så jag kan ju fortsätta hoppas att det blir ett klargörande där.

3 responses to “KOSTDOKTORN vs KOSTPROFESSORN

    • Tack för din länk, nu har jag lyssnat på radiointervjun och tycker att den bekräftar vad jag skriver. Det blir mycket bättre med EN programledare och EN författare som får presentera den nya revolutionerande boken. 😉

  1. oj!
    det här hade jag missat.

    Både tv-inslaget och radiointervjun.

    Vilken tur att jag tog en svängom för att kolla ditt hus!

    😀

Kommentera

