LCHF – DIETEN SOM SKAPAR DEBATT

I dagens

Helsingborgs Dagblad, HELG-bilagan 20/11 (än så länge bara i pappersversionen), finns det en artikel om LCHF.

Tillägg 20101123: Nu finns artikeln som nätversion.

LCHF-dieten är en av alla dieter som dykt upp de senaste åren. Det finns både förespråkare och motståndare.

Det finns även med en intervju med Björn Ferry.

Här är länken till Björns blogg.

Eftersom det inte går att kopiera från en nättidning får jag väl skriva in de texter jag vill citera. Först intervjun:

”Jag är inte så ofta förkyld nu”

Skidskytten Björn Ferry är LCHF-anhängare och författare till kokboken Ferry Food.

Hur upptäckte du LCHF?
– Min bror hade kört med det ett tag med goda resultat. Jag läste några böcker i ämnet och sen var det bara att börja äta mer fett och mindre kolhydrater och tillsatser.

Hur påverkar du dina idrottsresultat genom att äta enligt LCHF-modellen?
– Svårt att säga. Jag vann ju OS-guld, men det hade jag nog kunnat klara med den kost jag åt innan också. Jag har mindre förkylningsdagar nu, och det borde i längden kunna synas på resultaten. Jag har fått mindre fett och mer muskler på kroppen.

Vad har du fått för reaktioner på din diet från andra idrottare?
– Det är många som är nyfikna och frågar vilka produkter jag väljer.

Vilka rekommenderar du att prova LCHF?
– Jag tror att alla människor skulle må bra av att minska på mängden socker, och våga äta mer fett.

Saknar du inte pasta och vitt bröd ibland?
– Nej, det klarar man sig lätt utan. Tårtor och semlor däremot är ju oerhört gott till kaffet. Jag måste erkänna att jag fuskar med det då och då.

Skippa brödet men ös på med smöret – LCHF-kostråden kan kännas bakvända för den traditionella. Tårta – svårast att avstå ifrån tycker LCHF-vännen Björn Ferry.

Så långt är allt gott och väl. Björn tycks vara nöjd med dieten och tycker alla borde kunna prova på. Även fortsättningsvis är det en bra artikel.

Dieten som skapar debatt

Ät mindre och spring mer. Så sa man till den som ville gå ner i vikt för 20 år sedan (det gör man fortfarande enligt min mening). Men tänk om man kan äta sig mätt, och dessutom äta det man tycker om, och ändå gå ner i vikt? Det lovar LCHF, som förespråkar lite kolhydrater men mycket fett.
LCHF-förespråkarna hävdar att människan inte är gjord för att äta snabbsmälta blodsockerhöjande kolhydrater som socker eller mjöl.

Teorin bakom LCHF är följande: kolhydrater bryts ner i magen till enkla sockerarter innan de tas upp till blodet i tarmen. Då stiger blodsockret, och det ökar produktionen av hormonet insulin. Har man mycket insulin i blodet saktar fettförbränningen ner, och dessutom lagras näring i fettcellerna i stället för i blodet. Det skapar hungerkänslor och sötsug. Men lågkolhydratkost ger tvärtom lägre blodsocker och lägre insulinvärden. Det ökar fettförbränningen. Det är alltså kolhydraterna som gör dig tjock. Fett däremot tillgodogörs av kroppen på ett annat sätt, utan att stimulera insulinproduktionen.
Fördelarna med LCHF är många enligt förespråkarna – det ger en långvarig viktnedgång, bättre blodsocker- och blodfettnivåer och lägre blodtryck. Även lugnare mage, bättre fertilitet och mindre karies utlovas. Dessutom är det bra för diabetiker eftersom det stabiliserar blodsockernivån – och om man äter mindre blodsockerhöjande mat kan man ta mindre blodsockersänkande insulin.

Det här är ju perfekt 🙂 Journalisten, Anna Bratt anna.bratt@ttspektra.se har gjort en riktigt bra sammanfattning av vad LCHF är för något.

Men som vanligt

måste naturligtvis ”Andra sidan” få sitt ord med i laget.

Men alla kostrådgivare sjunger inte lågkolhydratdietens lov. (Nästan inga kostrådgivare sjunger, och gör de det så sjunger de falskt!)
Livsmedelsverket pekar bland annat på att man inte vet vilka långsiktiga konsekvenser en lågkolhydratkost har på kroppen, och att det finns risk att man får i sig för lite fibrer, frukt och grönt. För lite fibrer i kosten leder på kort sikt till förstoppning, och på lång sikt kan det eventuellt minska skyddet mot tjocktarmscancer. Får man i sig för lite frukt och grönt kan man drabbas av näringsbrist och ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och vissa sorters cancer. Men det kan också finnas direkta risker med ett högt intag av protein och mättat fett, till exempel för höga kolesterolhalter i blodet, och därmed ökad risk för hjärtinfarkt.

Livsmedelsverkets inställning till LCHF är väl känd av alla oss som lever med LCHF. Trots att de bevis som SLV har lagt fram hittills för att deras kostråd skulle vara riktiga har tillbakavisats gång på gång poppar de ändå upp, som här i denna artikel. Journalisterna har naturligtvis ingen möjlighet att komma förbi detta eftersom de måste redovisa båda sidorna.
Jag är ju inte journalist så jag kan tillåta mig att säga att jag tycker att SLV:s hela argumentering stinker. Det tycks finnas en dold agenda som är svår för gemene man att genomskåda, några exempel.

  1. Anledningen till att vi ska äta mer spannmål är inte att vi ska bli friska. Anledningen är att maten ska räcka till fler.
  2. Alla delarna i metabolt syndrom beror på för stort intag av kolhydrater och det metabola syndromet botas lätt genom att man börjar äta enligt LCHF. Detta enkla faktum trixas och trollas det med i det oändliga. Varje del i metabolt syndrom behandlas med mediciner var för sig; blodsockersänkare, kolesterolsänkare, gastric-bypass för viktminskning, blodtryckssänkare, blodförtunnare o.s.v. – jag håller på att spy 😦
  3. Till sin hjälp har SLV en armé av dietister som känner hur jobbet börjar hotas. Tänk om folk skulle begripa att det är så enkelt som att göra tvärtemot alla dessa idiotiska kostråd, tallriksmodellen, med 55–60% kolhydrater och inget fett.

Avslutningsvis faktarutan från artikeln om LCHF.

  • LCHF betyder ”low carb high fat”. Dieten går ut på att man ska äta lite kolhydrater men mycket fett.
  • Kostråden innebär, kort sagt, att man får äta kött, fisk, ägg, ovanjordgrönsaker och naturligt fett, som till exempel smör.
  • Socker och stärkelserik mat som bröd, pasta, ris och potatis ska undvikas.

Om du kollar under min flik LCHF här ovan hittar du mer fakta om metabolt syndrom och om kosten.

Kommentera

