En helt vanlig onsdagmiddag

På måndagarna

är det stängt i fiskaffären varför jag brukar handla på tisdagarna. Fast ibland hinner det tom bli onsdag innan jag blir färdig för veckans nyttiga mål.

Här står Stefan på Högaborgs fiskaffär och tipsar om härliga tillagningsmöjligheter.

I fiskdisken

… är det tätt emellan läckerheterna. Närmast kameran till vänster tror jag att det är lite vittlingfilé, ovanför den ett stycke tonfisk, ovanför den till vänster strömmingsfiléer och till höger därom först ett stycke hälleflundra och sedan laxfiléer. Inklämd emellan laxen och näbbgäddorna ligger en Gös. Till höger uppifrån hälleflundrafilé, pilgrimsmusslor och torsk.
Måltiden för tre personer. Wok, stekt gösfilé, steksmöret kryddat med riven ingefära, krossad vitlök och lite hackad dill. Såsen är Nobissås, ett roligt recept. Lägg ner ett ägg i sjudande vatten. Låt sjuda i 3 minuter, varken mer eller mindre. Knäck ner ägget i en bunke och skrapa ur skalet med en sked. Tag en matsked vinäger och enochenhalv dl rapsolja. Tillsätt droppvis omväxlande vinäger och rapsolja, rör såsen kraftigt hela tiden. Smaksätt med en tsk dijonsenap, en liten krossad vitlöksklyfta, nymald vitpeppar och salt. För att ytterligare göra rätten lite matigare har jag hårdkokt tre stora ägg och finhackat dem. Citron och lime i skivor. Till detta serverar hustrun ett torrt och kallt vitt vin från Loire (inte flaskan som ses på bilden, den är från Alsace).

Allt var väldigt gott 😉

4 svar till “En helt vanlig onsdagmiddag

  1. Jag blir lite avundsjuk – det finns inte någon fiskaffär i närheten av mig. Bara stormarknader, men utbudet är inte alls som i Stefans affär. Jag har förberett mig och pluggat på:
    http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmeddelanden/1311967-wwf-lanserar-sjtte-upplagan-av-fiskguiden-ntligen-grnt-fr-torsk-frn-stra-stersjn
    I handväskan finns det numera en lista på fisk som jag kan tänka mig att köpa när en affär som ”din” kommer inom räckhåll. Jag riktigt längtar!

    • Mycket informationsrik hemsida, den där.
      Jag brukar nöja mig med att om fisken finns hos min fiskhandlare så är det ok. Jag har även frågat om vildfångad lax isf odlad men fått svaret att den dels är dubbelt så dyr och att den inte ser lika god ut som den odlade, så därför köper nästan ingen den och därför kan fiskaffären inte tillhandahålla den. Däremot satsar man på så bra odlad lax som möjligt 🙂

  2. Ser fantastiskt gott ut! Nästa gång får jag komma och hälsa på en tisdag. 🙂

Lämna en kommentar