Alla män över 65

och som bor i Skåne kallas till aortascreening i förebyggande syfte. Så även jag

Bakgrund

Varje år dör 700–1000 män i Sverige till följd av sprucket bråck på stora kroppspulsådern (aortaaneurysm).
Med en enkel undersökning, ultraljudsscreening, kan man hitta en förstorad aorta som då kan opereras, man sätter in en konstgjord åder en sk. stent, som minskar risken rejält. Om man inte opererar och aorta faktiskt brister är det normalt kört, om du inte redan är inom några minuters avstånd till operationssalen, eller om det kanske inte är ett alltför stort bråck som brister som för Folke.

I går var det dax

för mig att ta plats på undersökningsbordet. Sköterskan som gjorde undersökningen blev glad när hon hörde att jag gått ner 35 kg, annars hade varit betydligt svårare att se om det var något problem med ådern.
Efter ca 5 minuter var undersökningen klar. Allt var helt normalt. Ådern var ca 17–18 mm i diameter och inga tecken på förstoring någon stans. Tänk att blodådern är lika tjock som en normal trädgårdsslang – ganska fantastiskt 😉

Jag passade på

och frågade om hur man gör en kärlväggsundersökning, med tanke på den extremkost jag äter, LCHF, så är det ju en relevant fråga. Hon sa då att det kan man också se vid ultraljudsundersökningen.
– Så du menar att du kunde ha kollat det också? frågade jag.
– Det kan jag fortfarande, sa hon, och plockade upp bilden från min undersökning på dataskärmen. Men om du har några inlagringar i kärlväggen så går det inte att göra något åt.
– Är du säker på det? sa jag. Jag tänkte då på att min blodfettskvot (ApoB/ApoA1) stadigt förbättrats under det år jag fått detta testat, värdet har sjunkit från 0,56 till 0,42 (önskvärt för män är under 0,7).
Vi tittade tillsammans på den gråa bilden och hon pekade på en liten, liten vit prick och sa – ”Det där skulle kunna vara en mycket liten inlagring, men det ser väldigt fint ut i alla fall.”

Slutet gott, allting gott 🙂

2 responses to “Alla män över 65

  1. Härligt att allt var bra!

Kommentera

