Anna JD, Anna H och Andreas Ee

Kort rapport från Partille

Sedan en tid var det bestämt att jag och hustrun skulle åka till matmässa i Partille.

Tyvärr kunde inte hustrun följa med men jag behövde inte åka ensam 😉

Via vår författare Anna JD Jacobssons blogg fick jag reda på att även vår senaste författare Anna Hallén skulle finnas i foajén till Kulturum, Partille’s utmärkta samlingspalats.
Det skulle serveras en äkta LCHF-frukost på förmiddagen till det facila priset av 45:–! och sedan under dagen fyra föredrag från olika företrädare för matkultur, helt utan kostnad.

Förlagets två Annor

träffades för första gången irl och ett par tvillingsjälar fann varandra till ömsesidig glädje. Det ska bli riktigt kul att anordna förlagsträffar i vårt nya hus till nästa sommar.

Inte så konstigt att jag brukar inleda mina mejl till de här tjejerna med ”Hej Snygging”!

Frukosten var jättegod

men jag tror att de serverade lingonsylt till lchf-pannkakan? (enda synden för mig under den dagen). Anna JD har en utmärkt bild från bordets läckerheter på sin blogg.

Föreläsarna på matmässan: Birgitta Rasmusson som drivit ICA Provkök i 20 år och stark förespråkare för nyckelhålsmärkningen, Peter Streijffert som tävlar med Findus om vem som gör snabbast och billigast lunch, Andrea Mikkelssen, dietist med matglädje för ögonen och sist men inte minst (kan han vara en bit över två meter?), Kostdoktorn Andreas Eenfeldt.

Först ut

var Birgitta Rasmusson. Jag hade inte läst på ordentligt varför jag trodde att hela mässan bara skulle handla om LCHF. Min förvåning blev därför stor när hennes kåseri kom att handla om mattrender som INTE landade i mindre mängd kolhydrater och mera fett.
Fortfarande mågot besviken besviken satte jag mig tillrätta för att lyssna på Streijffert som verkligen var en trevlig bekantskap. På sin blogg/hemsida, matduell.se delar han med sig av snabba recept och billiga lösningar på modern familjemathållning. – Kan man verkligen spara upp till 5.000:–/månad på maten i familj på 4 pers?

Dietisten Andrea Mikkelssen

var en positiv överraskning. Dietister har ju blivit hatobjekt nr-1 för LCHF-etablissemanget men Andrea tycktes ha mycket sunda åsikter om allt som rörde mat, framför allt när det gäller våra minsta. Bland annat hade hon med studien på barn i väst-Sverige som visar att de barn som dricker standardmjölk är smalare än de som dricker lättmjölk i sitt overhead-material.

Andreas Eenfeldt

har efterhand förbättrat sin föreläsning till i stort sett fulländning. Mycket bra over head-material, i stort sett samma nivå på de olika delarna i föreläsningen, inget överdrivet detaljerat ”bevis” på att vi levt på en viss sorts mat i miljoner år och därför ska fortsätta att göra så. En tydligt tidslinje visar att de stora förändringar som skett under de senaste 30 åren inte beror på genetisk utveckling utan beror på yttre omständigheter, främst då kosten naturligtvis. Jag kan inte nog rekommendera mina läsare att använda Andreas blogg för sin utbildning inom LCHF, att ta chansen att se och höra hans föreläsningar när tillfälle bjuds (kolla på hemsidan) och att köpa hans kommande bok som säkert kommer att bli den nya LCHF-bibeln.

LCHF-frukosten höll mig mätt hela dagen och emellan föreläsningarna han jag träffa många som jag tidigare endast träffat via nätet, exempelvis Margareta Lundström som jag en gång förväxlat med Margareta Lundström på Kif 😉
Margareta och hennes man hade med sig ett bokbord med böcker som inte var till försäljning utan endast uppvisat som exempel på all den litteratur som Margareta plöjt sedan hon upptäckte lchf. Maken som fått bukt med sin diabetes berättade att han togs med för att uppvisas som exempel på hur bra det blir med kosten för oss diabetiker, ingen medicinering.

Anna H i sällskap med Jenny Elwe och Anna JD med eget bord sålde böcker och pratade med ett stort antal besökare under hela dagen, de t.o.m skippade föreläsningarna för att i stället bjuda på sina erfarenheter och kunskaper till de engagerade besökarna. Starkt jobbat 🙂
Jag hann också hälsa på Anna JD’s man och barn, ett glatt återseende.

One response to “Anna JD, Anna H och Andreas Ee

  1. Tack för rapporten! Känns som att man missat nåt som inte var där. Massor med trevligt folk, god mat och intressanta föreläsningar. Kan det bli bättre?

Kommentera

