Lyckorus

Två gånger i mitt liv

har jag blivit ”rent salig” på grund av filmiska upplevelser.
I början på 70-talet såg jag THE FRENCH CONNECTION, en hårdkokt rulle med Gene Hackman i huvudrollen. Det fanns ingen speciell anledning till att jag såg just den, jag gick bara ofta på bio på den tiden. Emellertid tyckte jag att det var en sanslöst bra film 🙂
spännande, realistisk och med en rent otrolig biljakt. Eller snarare med Hackman i bil jagande en mördare som flydde med högbane-tåg genom New York. Filmen belönades med fem Oscar, bl.a. Bästa Manliga Skådespelare till Hackman.

Några år senare fick jag se att filmen gick upp på nytt och jag gick då för att se om den.
Med stor förväntan genomled jag reklamfilmerna och äntligen började min absoluta favoritactionfilm rulla! – Men, va fan, jag kände inte igen någonting? Efter några minuter förstod jag att det var en UPPFÖLJARE 🙂 Som visade sig vara, i mitt tycke ännu bättre!
Jag är väldigt nöjd med att kunna sträcka ut handen och lägga den på mina två video-ex av THE FRENCH CONNECTION och FRENCH CONNECTION II.

Nästa gång något liknande

hände mig var efter jag sett en helt underbar kärlekshistoria som heter Before sunrice (Bara en natt) från 1995. Jesse, spelas av Ethan Hawke, möter Celine, spelas av Julie Delpy, på ett tåg genom Europa. Ljuv musik uppstår och de två kliver av tåget tillsammans i Wien, han för att han nästa dag ska åka med flyg tillbaka till USA och hon avbryter sin resa till Paris för en dag för att kunna tillbringa den med honom i Wien. Man pratar mycket och vi som följer handlingen känner hur känslorna djupnar alltmer. Natten tillbringas under stjärnorna i en park med en flaska vin de köper i en bar. På morgonen vet båda att de vill ses igen. De stämmer träff där på tågstationen i Wien om sex månader från idag. Inga adresser och inga telefonnummer växlas. Ingen kontakt på sex månader – bara träffas igen. Bitterljuvt.
Tyvärr är det bara han som dyker upp där på stationen sex månader senare. Han tror att det kanske kan vara fel på vilken dag de bestämde och stannar därför flera dagar, men hon dyker inte upp.

Jag såg den här filmen på tv för några år sedan, ca 2007. När jag såg filmen första gången kom jag in ett stycke in i handlingen, jag zappade väl som vanligt och fastnade för den härliga stämningen i filmen. Efter någon tid tyckte jag att jag bara måste se om den och få se den från början.
Jag är skitdålig på att komma ihåg namn på både människor och filmer men min dotter är fantastiskt bra på det. Så därför ringde jag henne, beskrev handlingen och fick svaret. Den heter Before sunrice, men det finns en uppföljare till den som heter Before sunset, inspelad nästan tio år senare (2004) med samma skådespelare, upplösningen på historien;-)
Historien blir fantastiskt verklig genom att det verkligen gått tio år emellan inspelningarna och skådespelarna inte sminkats till tjugotre/trettiotre-åringar 🙂

Den filmen ”Bara en dag”

går på TV3 kl 2.45 idag. Det är bara därför jag gör det här inlägget. Läs gärna mer på the Internet Movie Database.

2 responses to “Lyckorus

  1. Ja det är verkligen två helt underbara filmer. Jag är glad att jag kläckte ur mig att det fanns en uppföljare så att du fick möjlighet att uppleva upplösningen på historien. Vad tror du, slutscenen i andra filmen lär gå till filmhistorien eller hur? Jag bara älskar den!

Kommentera

