YES!

I dagens Helsingborgs Dagblad

fanns det en verkligt trevlig nyhet. Brottaren Jimmy Lidberg, bror till bantningsexperten, mästerdansaren och ex-brottaren Martin Lidberg, vann brons vid VM i Moskva i helgen.
Efter ett mycket jobbigt år med skador, brist på rätt sparring/träning och div magbesvär lyckades han med bedriften trots en axelskada i en av inledningsmatcherna.

Men det var inte

detta som föranledde mitt YES-vrål vid frukostkaffet. Det var följande förklaring till varför det det gick så bra: ”Lidberg har blivit lite slankare och smidigare, men inte lättare. Det tackar han sin nya dietist för.
— Mindre kolhydrater och mer fett, säger han. Jag orkar mer, mår bättre. Ekologiskt är det också, käket.
— Inte en massa färgämnen och skit.
De gamla småproblemen med magen försvann också
.”

Kan det vara

LCHF i stället för doping som fått ännu en toppidrottsman att prestera bättre?

3 responses to “YES!

  1. Hittade ett recept av en slump på en receptsida som jag brukar besöka http://chiliconkarin.blogg.se/ och jag tror att det är klockrent LCHF (?). Jag skrev om receptet lite och lagade det igår och det var supergott! Jag tog ca 2 msk sweet chilisås istället och jag saltade inte fisken.

    BACONLAX med ostbroccoli
    4 portionsbitar lax
    1 paket bacon
    salt och peppar
    1 msk smör
    Salta och peppra på fisken och vira 2 baconskivor runt varje filé.
    Stek i ugnsform, hellre för kort stektid än för lång!
    OSTBROCCOLI
    500g tinad broccoli/blomkål
    3 dl creme fraiche 34%
    1 tsk sambal olek
    1 stor klyfta vitlök
    2-3 dl riven ost
    salt och peppar
    Tina fryst broccoli/blomkål och lägg den i en gratängform.
    Blanda ihop resten till en kall sås och tippade över broccolin.
    Gratinerade i ugnen 200 ° tills allt är varmt och lite brunt på ytan.

  2. Vid närmare eftertanke …det kanske inte bör vara sweetchilisås om det ska vara LCHF?? Är det bättre med sambal olek? Eller annan krydda? Vad säger du Bertil om kryddningen?

    • Jag ska absolut testa det här 🙂
      Sweetchillisås eller sambal olek är naturligtvis en smaksak. Jag tycker att många LCHF:are tenderar att sätta etikett på allt de ser men enligt min mening är det totalintaget per dag som räknas och självklart att man inte stoppar i sig saker som triggar sötsug.

Kommentera

