Räkor i het sås

Under de senaste

tjugo åren har vi haft ett favoritrecept på räkor som vi plockar fram varje gång vi vill äta något riktigt starkt, gott och festligt. Inger ska ha all kredit för det här receptet. Jag ser henne fortfarande framför mig varje gång jag lagar till den här rätten. Här kommer receptet:

Receptet

Räkor i het sås, 4 pers.
1 kg räkor med skal
3 msk oliv- eller rapsolja
1/2 liter vatten
1 stor gul lök
2 msk smör (jag brukar ta betydligt mer)
2 tsk curry, + ev. 1 tsk paprikapulver
1–2 vitlöksklyftor
(före lchf skulle det vara 1 msk vetemjöl, idag bortplockad. Tomatpuré och CF gör jobbet.)
3 dl räkfond
2 msk tomatpuré
4 droppar tabasco eller några strö cayennepeppar
1 röd + 1 grön paprika
2–3 dl creme fraîche
ev. 1 msk konjak – eftersom all konjak för ögonblicket är slut tog jag rom i stället 😉

Jag hade glömt curryn så den fick jag lägga in efteråt, tur att det finns photoshop 🙂

Skala räkorna, ställ dem svalt. Fräs räkskalen i oljan tills de börjar bli vita (undvik att bränna dem). Slå på vattnet och låt koka hårt i 5–6 minuter, vattnet ska reducera till ca 3 dl räkfond. Sila bort skalen.
Hacka löken grovt. Smält smöret i en snygg traktörpanna, lägg i curry (+ paprikapulvret) och värm på försiktigt så att det inte blir bränt. Tillsätt löken och låt den bli mjuk. Krossa i vitlöken (om du vill ha mildare vitlökssmak på rätten hacka i stället). (Här skulle vetemjölet i på den gamla tjocka tiden.) Späd med räkfond, tomatpuré och krydda med tabasco/cayennepeppar. Sjud i 5–6 minuter. Strimla paprikor fint och förvara svalt.
Här kan man låta hela anrättningen stå stilla ett par timmar eller till 30 minuter före serveringsdax.

Grovhackad gul lök, vitlök och fint strimlad röd- och grön paprika.

I ursprungsreceptet kokar man ris och gör en sallad och skär upp lite pain riche.
Vi som inte äter så mycket kolhydrater gör en god wok på ex vis gul lök, squash, broccoli, svamp eller vad som faller dig på läppen.

Nu fortsätter receptet. Koka upp såsen, rör ner creme fraîche. Lägg i den strimlade paprikan och låt sjuda 4–5 minuter. Smaka av med salt cayennepeppar och ev. konjak.
Sist, lägg i räkorna och låt dem bli varma – här varnar alla recept för att räkorna får inte koka, för då blir de sega. Jag har aldrig märkt någon skillnad 🙂 och om de blir lite sega så betyder väl det bara att de varar lite längre i mun?

Koka ihop fonden på räkskalen. Fräs curry, paprika och löken – ja det är samma gryta men jag har diskat den emellan uppdragen. CF får gå i och därefter paprika. Räkorna när rätten i princip är klar, Ta grytan av spisen (om du inte har induktion som slutar koka direkt) och lägg på ett lock så att räkorna också blir varma.

Servera med wok och drick gärna ett par glas fylligt vitt vin till.

Bon appetit!

7 responses to “Räkor i het sås

  1. Hahaha, kul att du fick fixa in curryn i bilden med photoshop. Det var kanske tur att du inte glömde bort curryn när du lagade till rätten. Det hade nog varit lite svårare att fixa med photoshop…

  2. Tänkte inte på det 😉

  3. Mmm, låter jättesmarrigt! Det ska jag prova någon gång. Hade glömt bort att man ju kan använda sig av skalen.

  4. Vilket smarrigt recept – det ska vi laga till i helgen! Igår njöt vi av Bertils lax som vi hittade bland lchf-recepten på nätet. Jag mumsade precis i mig resten till lunch 🙂

  5. Bertils Lax var väldigt god, men som skåning tycker jag att du var väldigt snål med såsen. Vi gjorde 3 gånger så mycket och det räckte knappt till två pers, var av en 08.
    Anna & Bengt

Kommentera

