Dagen G – som i gjutning

Men först en tillbakablick till ”min tid”

Det var en gång

en ung man vid namn Bertil, vars far var murare. Bertil brukade redan som skolpojke besöka sin far ute på byggena och kom då på att han också ville jobba på bygge när han blev stor. Så småningom tänkte han att han kanske kunde bli ingenjör och på så sätt bli en riktigt duktig verkare (verkmästare, en arbetsledare på bygget).
Efter lumpen började Bertil plugga till ingenjör på kvällskurs och på dagarna jobbade han som grovarbetare (betongare) på bygge för att tjäna pengar. Det var då han fick lära sig den hårda vägen om hur man byggde hus.
– När man exempelvis skulle gjuta en grund till ett hus grävde man först bort all matjord och därefter fyllde man på med dräneringsgrus. Sedan satte man en form för kantbalken längs med det som skulle bli grunden. Man armerade kantbalken och grundplattorna, innanför kantbalken, och lade in avloppsrör och liknande som skulle finas under det färdiga golvet.
Jämför gärna med mina tidigare inlägg om förarbetet till gjutningen.


Så småningom

kom dagen för gjutning. Då levererades betongen med betongbil som rymde ca 3 kubikmeter. Betongen tippades i en sk. betongficka som var uppdelad i två fack med bottenlucka, så att betongen kunde tömmas ner i två rullebörar (skottkärror) samtidigt. För att under en arbetsdag hinna gjuta en relativt stor grund på ca 600 kvadratmeter, behövdes ett arbetslag på ca 10 man. En gubbe tog emot betongen som rullades ut med rullebören på landgångar, parvist ihopsatta plankor, som låg ovanpå armeringen. Han jämnade till betonghögen med en skyffel och därefter var det gubben med vibrostavens tur att vibrera ut betongen så att den verkligen fyllde ut formen och flöt runt armeringsjärnen ordentligt. Övriga åtta gubbar gick åt till att transportera betongen från ”fickan” till mottagarna. Betongen i rullebörarna vägde ung. 150–200 kg, så det var inte så lätt att balansera ut den på de smala och vindlande landgångarna, det hände inte så sällan att man helt enkelt råkade köra av och tippa ut lasten på helt fel ställe.
När det äntligen blev kväll efter en sådan dag var man fullständigt slut som människa.

Ja ungefär så var det när jag jobbade som grovarbetare under studietiden. Mycket har hänt sedan dess. Titta bara på följande bilder hur det gick till idag när grundkillarna göt våra bottenplattor.

Klockan är tio och jag har just anlänt till bygget för att få vara med på gjutningen. Jocke pekar och tycker att: ”Det är här du ska börja!

Du har fått sms brossan, arbetet är visserligen i full gång men det är viktigt med kommunikation. Här framgår det att hela arbetsstyrkan för att genomföra gjutningen är tre man, att jämföra med tio på min tid. Gubben med slangen kommer från betongföretaget, Våxtorps betong och han manövrerar lastbilen och kranen/pumpen via radiolänk från en låda som han bär i en gördel runt magen, riktigt fiffigt.

Ibland kan det bli en kort paus i väntan på att nästa betongbil ska backa till. Bilar som för övrigt rymmer ca 7–8 kubikmeter (jmf med 3 på min tid).
Och så här går det till, betongpumpen som också är en betongbil, fast med pump, står helt enkelt kvar medan nästa bil ”matar” sin betong ner i pumpaggregatet.

En ganska imponerande apparat, den där betongpumpen.

Nu är själva gjutningen avslutat och nu är det dax för ytbehandlingen, glättningen. Om nu storebror Wille  tar hand om stora huset …

… är det väl inte mer än rätt att lillebror Jocke tar hand om det lilla (garaget).

Det som verkligen

roar mig är att jämföra då och nu. ”På min tid” gick det åt 10 gubbar för att gjuta sexhundra kvadratmeter grundplatta på 8 timmar. Idag gick det åt 3 gubbar för att gjuta 240 kvadratmeter på 2 timmar. De här tre gubbarna skulle idag behövt ca 5 timmar för att göra samma jobb som vi gjorde på 10 man för 45 år sedan. Tänk en stund på detta och läs sedan gärna min text om 5-timmars arbetsdag.

Annonser

2 responses to “Dagen G – som i gjutning

  1. En sak ändras dock aldrig. Byggjobbarna är lika snygga idag som för 45 år sedan! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s