Den glade bagaren – inget för LCHF:are

Idag besökte vi

Café Killeröd på Hallandsåsen, närmare bestämt i Kvinnaböske strax norr om Förslöv. Det är min gamla judokompis Dick Schacht som äger och driver kaféet tillsammans med sin familj och skälet till vårt besök var att min son skulle beställa sin bröllopstårta.
Kaffet var jättegott och dofterna i butiken rent förföriska. Som tur var kom jag direkt från en frukost bestående av omelett på två ägg, vispgrädde och riven Parmesanost och två Österrikiska Bratwurstar, så det var inte alltför svårt att tacka nej till en tårtbit till kaffet.

Du som kollar på deras hemsida ska inte missa att klicka vidare till Reklamfilmen (väl där måste du också klicka på just rullen om Killeröd).


Tyvärr gör inte min lilla kamera full rättvisa åt utsikten från kaféets uteservering. Det är Kullaberg som skymtar i diset bortom Skäldervikens vågor.


Dick är en man som njuter av livet. Så länge jag känt honom har han börjat dagen med en bakelse eller en tårtbit till kaffet, och inte ett hektos övervikt. Det är fan i mig inte rättvist. Att han fortfarande efter mer än 40 år som konditor fortfarande älskar sina egna bakverk tycker jag visar hur goda de är. 🙂


Kakor och bullar i långa banor. Som Dick brukar säga: ”Ett bröd som är bakat på natten är antikt till frukost!”


Äppelmarängtårta serveras med hemgjord vaniljkräm. En av mina favoriter på den tiden då jag åt kolhydrater, numera nöjer jag mig med dofterna. Just den här tårtan visar Max, Dicks son, hur man spritsar på marängsmeten i reklamfilmen jag nämner ovan.


Äntligen någon som förstår att snickra möbler i min storlek …

Kommentera

