Roland Paulsen har doktorerat på arbetstiden

I kväll i Rapport

fick jag plötsligt se att en man vid namn Roland Paulsen, vid Uppsala universitet doktorerat på ämnet att vi jobbar för mycket, kolla gärna på min uppsats i samma ämne. Boken kan man snart köpa på Adlibris.com, vilket jag kommer att göra.
Hoppas den är bra 🙂
Här är dessutom en länk till svt-play med inslaget. Inslaget kommer att vara tillgängligt till 4/8 2011.

2 responses to “Roland Paulsen har doktorerat på arbetstiden

  1. Jag såg också rapport igår och tyckte att Herr Paulsens tankar var intressanta! Kanske för att de understödjer min känsla av att det finns annat viktigt i livet än lönearbete, och Paulsen får mig att känna att det inte grundas i arbetsskygghet å min sida 😉

    • Arbetsskygghet = lättja är väl det som driver fram de stora uppfinningarna, hjulet exempelvis, och bidrar till effektivisering.
      Arbetsdelning = när alla hjälps åt att utföra arbetet. När vi är färdiga är vi fria. Hur svårt är det.
      När våra politiker hävdar rätten till arbete, tror jag att de menar ”rätten till att försörja sig”. Mona sa visserligen också: ”Plikt att arbeta”. Menar hon kanske att vi alla ska bidra till allas försörjning, tja det tror jag i alla fall.

Kommentera

