5-timmars arbetsdag

För ca 15 år sedan

ville sonen att jag skulle ge honom en fråga som han kunde driva i ”Skolriksdagen” på hans gymnasieskola (Idrottsgymnasiet i Lindesberg). Jag föreslog: Arbetstidsförkortning!
Naturligtvis ville han ha ett bättre underlag än så och därför blev jag tvungen att tänka igenom det här förslaget ordentligt.

Resultatet blev rubriken här ovan i huvudet: 5-TIMMARS ARBETSDAG

Det är mycket text

Det skulle förvåna mig om någon orkar läsa hela och det skulle förvåna mig ännu mer om någon kommenterar mina åsikter i den här frågan.

2 responses to “5-timmars arbetsdag

  1. Varsågod att bli förvånad! 😉 Helt klart intressant – och antagligen genomförbart!Livskvalité, som jag tror skulle bli ytterligare en vinst, är ju tyvärr lite svårare att mäta än levnadsstandard kanske… Så himla synd att partierna idag bara slår ett slag för ”rätten till heltidsarbete”. Heller inte ekologiskt hållbart att vi ska fortsätta öka sysselsättningen byggt på att vi ska producera och konsumera mera…

    • Jag tror också på ökad livskvalitet med ett sådant system. Genomförbart tror jag naturligtvis eftersom jag fortsatt att omhulda de här tankarna nu så länge. Om stat och kommun föregick inom skola, vård, omsorg och förvaltning skulle troligtvis kraven snart komma från övriga löntagargrupper. För varje två heltidsarbetare blir det tre som arbetsdelar 😉

Kommentera

