Annika Dahlqvist

En av mina hjältar, har idag ett inlägg: LCHF-kosten –en het potatis.

Rubriken är saxad ur tidningen Hälsa (länken leder dit). Artikeln där tar upp ”bråket” mellan lchf-förespråkare och framför allt Livsmedelsverket, även lchf-förespråkaren prof. Fredrik Nyström får komma till tals (Nyström är för övrigt en annan av mina hjältar).

Annika skriver

som vanligt, höll jag på att säga, att vi gott kan reducera sockerintaget till 0% och att vi inte behöver så gräsligt mycket grönsaker som Livsmedelsverket rekommenderar: fem portioner frukt och grönsaker om dagen.

DET ÄR IRENE MATTISSON

på Livsmedelsverket som gör sitt bästa för att prata skit om lchf. Hon för fram en del åsikter som jag har svårt att hålla med om. Exempelvis påstår hon att kolhydrater mättar bättre än fett? Och att detta beror på att fett är mer energitätt än kolhydrater. Eller om man ser det från andra hållet. För att få i sig lika mycket energi med kolhydrater äter man ca 50% större volym än om man äter fett. Enligt Mattisson är alltså mättnad enbart en fråga om hur mycket man fyller buken.
Ett annat exempel som jag inte kan hålla med om är: Många känner sig också trötta när de äter, (man kan lika gärna säga att många känner sig glada när de äter, glada för att de får äta god mat med smakrika, feta såser till).
Rent häpnadsväckande blir det när hon påstår att: ”LCHF-KOST OCH EN STUDIE tyder på sämre psykisk hälsa, till exempel ökad ångest och sänkt stämningsläge”. Var kom den ifrån???

ENLIGT MIN MENING

är mättnad en fråga om dels hur mycket jag behöver äta, och dels under hur lång tid jag håller mig ohungrig. Om jag äter huvudsakligen kolhydrater, oavsett i vilka former, måste jag äta fem gånger per dag för att känna mig nöjd. Om jag äter lchf räcker det med 2–3 ggr per dag.

När nu i princip alla moderna studier visar att man blir fet av kolhydrater och inte av att äta fet mat försöker Livsmedelsverket genom Irene Mattisson skruva om sina rekommendationer. Det ska vara (lite) fett i maten – men då måste det vara ”bra fett” alltså vilken vegetabilisk olja som helst, bara inte mättat fett, läs smör och grädde. – De lär sig aldrig.
Mattisson säger enligt artikeln att det finns en Finsk studie som följer Livsmedelsverkets rekommendationer, det står inte vilken men det kanske är den gamla mentalsjukhusstudien som livligt kritiserats för sina brister. Det vore klädsamt om hon i stället tog till sig den Israeliska studien från 2008 som visar bättre resultat på både vågen och blodfetterna för lågkolhydratkost. I det här fallet är det Atkins-dieten som använts men det är förmodligen så nära lchf-kost vi kan hoppas på inom överskådlig framtid.

2 responses to “Annika Dahlqvist

  1. Jag tycker mig se ett mardrömsscenario när Livsmedelsverket håller fast vid sina ohemult stora mänger kolhydrater och LÄGGER TILL fettet. Är inte det typ den värsta kosten av dem alla?

    • Cecilia, du har en poäng där! kanske är det så att Livsmedelsverket räknar med att du ändå inte får gå över rekommenderad mängd kallorier och i så fall blir det lite mindre av allting. Mindre mängd protein, mindre mängd kolhydrater och lite mer fett, omättat och fleromättat och så naturligtvis måste du öka din träningsdos 🙂

Kommentera

