Bregott

ICA-affären Oj

i Helsingborg på Carl Krooks gata hade provsmakning av bröd idag. Inget konstigt med det men mitt på bordet stod en bytta med Bregott 🙂

Naturligtvis stannade jag och tog en bild. En gubbe bland kunderna undrade om jag skulle hem och baka nu när jag fick inspiration i affären? Jag svarade förstås att jag inte äter bröd öht men att jag tyckte att det jättebra att man använde Bregott i stället för Becell, Milda eller Lätta och att det var därför jag tog bilden.


Det ser väl inte så dumt ut, om man bortser från brödet förstås
🙂

Då sa demonstratrisen: ”Vet du vad som är enda nackdelen med Bregott?”
– Jag tänkte på om det kanske blev väldigt mjukt i värmen eller något liknande men blev svaret skyldig.
”Jo, det är att det är Arlas!”

Vi var mycket överens om att det bästa vore Skånemejerierna, om det hade funnits något Bregott-alternativ och att Valios Mjuka kunde vara ett bra alternativ, trots att det kommer från Finland, bara inte Arla!

Är övriga landet lika sura på Arla som vi Skåningar?

7 responses to “Bregott

  1. Hej Bertil!
    Jag har hittat till din blogg från Anna J.D. Jacobssons, och brukar vara inne här och läsa. Varför är ni skåningar sura på Arla? Har jag missat något? Själv bor jag i Järfälla utanför Stockholm och vår största leverantör i våra butiker är just Arla.

    • Glad att du ställer den frågan 🙂
      Arla är klart störst på mejerimarknaden och strävar efter att bli ensamma. När de lyckats med det sänker de priset ytterligare till mjölkbönderna och kan även ta ut högre priser i butikerna – en win-win situation för Arla. De är också stora i Danmark där man har ett stort överskott på mjölk, vilket ger billig mjölk som man kan prispressa sina Svenska mjölkbönderna med.
      För ca ett år sedan lyckades Arla göra ett nationellt avtal med de stora matkedjorna, bl.a. Coop och City-Gross som stängde ute lokala mejerier, ex.vis Skånemejerier. Vi var många som protesterade på webben och genom att bojkotta Arla i butikerna vilket gjorde att avtalen revs upp. Idag säljer Skånemejerier som aldrig tidigare och de höjer utbetalningarna till sina mjölkbönder med jämna mellanrum. Skånemejerier tar åt sig äran av det här, slår sig för bröstet och tycker att de är duktiga, i själva verket säljer de en jäkla massa på att Skåningarna medvetet väljer bort Arla.

      Länk till Kostdoktorns kommentar: http://www.kostdoktorn.se/gryningsrad-mot-arla

      Länk till protesterande mjölkbonde utanför Coop-butik: http://www.skanskan.se/article/20090312/NYHETER/289282066/1057/*/ESLOV/coop-fortsatter-med-skanemejeriprodukter

  2. Just Arla är spännade då de utåt just visar sin mjuka sida med ”Besök en bondgård” och anda jippon.
    Som född Stockholmare är ju Arla orginalet och orginalet är ju alltid bäst i våra hjärnor. Men det är skrämmande att jag även nu, när jag bor i Norge, kan finna Arlas produkter i hyllorna. Sakta men säkert trängs de andra producenterna undan.

  3. Japp, här i värmland är vi också sura på Arla.

  4. Kan detta vara sant tro?
    Arla säger att det inte finns svensk råvara till Bregott! Svensk mjölk! Ska de bli utländsk GMO-mjölk i Arlas Bregott?

    Kanske måste vi göra vårt eget smör? Av Skånemejeriets egen vispgrädde.

    Läs om detta på Camillas Matuppror. Skriv också på hennes namninsamling.

    http://www.camillasmatuppror.se/Aktuellt/24050_Bye,_bye_Bregott

    • Det kan mycket väl vara sant, eller rättare sagt. Jag tror att Arla inte vill betala de svenska mjölkbönderna mer än man betala de danska så därför blir det snart ingen svensk mjölk till Arla.

Kommentera

