Fotbollstider

I väntan på kvällens VM-match mellan Holland och Uruguay vill jag gärna dela med mig av en gammal, men rätt märklig historia. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, bodde jag under en tid i Holland och tränade judo.
Jag var inneboende i min vän, Antoon Geels föräldrahem och lärde då känna familjen Geels som drev ett bageri i Haarlem (en liten stad ca tre mil väster om Amsterdam). Familjen bestod av pappa bagaren, mamman som också jobbade i butiken och fem barn. Äldsta barnet var en dotter, Gret och sedan 4 söner: Sim (Simon), Henk (Hendrik), Ton (Antoon) och minstingen Ruud (Geertruida). Detta var 1964 och Ruud var 16 år gammal men redan ungdomsproffs och det är om honom den här historien handlar.

Ove Kindvall

värvades 1966 till Feyenoord-Rotterdam där han spelade 144 matcher och gjorde 129 mål (0,89 mål/match), fantastiskt. Tyvärr kom han att konkurrerade ut den unge Ruud (89 matcher 46 mål för Feyenoord), som 1970 lämnade klubben för spel i bl.a. Belgiska Brügge.
Ruud värvades efter ett par år till Ajax, Amsterdam och det är då den här historien utspelar sig. Ruud spelade 131 matcher för Ajax och gjorde 123 mål (0,94 mål/match!). Vid första mötet mellan Ruuds gamla klubb Feyenoord och Ajax med Ruud i laget tog han en gruvlig hämnd för allt sittande på bänken 1966–70.

AJAX BESEGRADE

Feyeoord med 6-0. Och Ruud gjorde själv de sista FEM MÅLEN, Hat Tric + 2.
Här redovisar Ruud den fantastiska händelsen. Klippet är tyvärr bara på holländska, men målen talar sitt eget språk. 🙂


Ruud var med i Hollänska landslaget under VM i Västtyskland 1974 men hölls utanför allt spel pga inre stridigheter i laget, enligt min mening förlorade Holland titeln med en av sina bästa spelare på bänken, men det är en helt annan historia 😦

PS. Min favorit till slutseger i VM-2010 ?

Uruguay – jag känner ingen från Uruguay, så de går bort.
Tyskland – en annan gammal judokompis är konditorn Detlef Schacht, som ska göra sonens bröllopstårta i september. Han är tysk, så kanske?
Holland – av ovanstående orsaker, så kanske – en fullt tänkbar kandidat.
Spanien – min systersons f.d. fru Anna, hon är från Granada och henne gillar jag 🙂
– det får bli Spanien!

Kommentera

