Att byta livsstil

Mitt sätt att bryta

med de gamla matvanorna passar ju bara MIG. Så hur gör jag när jag vill försöka hjälpa de som står mig nära och verkligen skulle behöva byta? Finns det någon ”gräddfil” in i ett helt nytt förhållningssätt till maten?

1. Starta med att rensa kylskåpet från …
2. Kasta allt godis.
3. Rensa skafferiet från flingor, mjöl, socker, ris, pasta.
4. Sätt upp ett foto på dig själv på kylskåpsdörren.
5. Köp inga fler frallor !!!

6. Fyll kylen med smör, grädde, Creme Fraiche, malet kött, ovanjordgrönsaker att woka.
7. Ladda hem goda recept på lchf-mat från nätet.
8. När dina ”vänner” påpekar hur enformigt du äter – minns alla dina smörgåsar du börjat dagen med, eller din gröt eller vad du nu tidigare åt, visst var det också rätt enformigt.
9. Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt.
10. Se fram emot en mycket roligt tid när du varje vecka märker små förändringar till det bättre.

Jag för min del tycker att den här tiden med stadigt sjunkande vikt och minskande midjemått är så trevlig att jag absolut inte har bråttom, jag vill njuta länge!

4 responses to “Att byta livsstil

  1. Vilken bra lista, Bertil. Den ska jag genast skicka till min Särbo, som kämpar med att bli av med kalaskulan, som kommit smygande med åren 😉

    Hans sötsug försvinner mer och mer, men det är en process som tagit sin lilla tid. Men å andra sidan har det tagit många år att bygga på den magen också..

    Hoppas det funkar bra med recept och foton till Anna’s bok, hör av dig annars om du har några synpunkter på nåt som kan bli bättre.
    Hälsningar från Jämtland./ Birgitta

    • Texten och jättefina bilder fungerar utmärkt.
      Vad jag använder i min matlagning är en stomme som mycket kan vila på. I mitt fall är det WOK, jag har ALLTID lök, squash, paprika och morot i kylen. Komplettering med broccoli, blomkål, rättika, palsternacka och svamp när andan faller på. Till woken blir det sedan all den vanliga husmanskosten; köttbullar, korv, fisk o.s.v.

  2. Birgitta Höglund's Mat

    Vad roligt att det funkar bra, tack för berömmet också 😉 Hörde av Anna att ni blev sugna på tårtan.

    Wok är precis vad jag lärt Lennart att laga också, det äter han varje dag nu. Lite olika stekta grönsaker med kött, fisk, korv eller fågel till. Rättika låter gott, det ska jag prova.

    Han som aldrig lagat mat tidigare i sitt 67-åriga liv, har helt plötsligt börjat tycka det är kul.
    Lycka för mig, var när han ville ha sms-instruktioner i våras, hur han skulle stycka och laga en färsk kyckling som han köpt.

    Kanske en bra kokboksidé, Enkel mat för en karl utan kökserfarenhet. En modern Novisen vid spisen. Den skulle nog bli en storsäljare 🙂

Kommentera

