EN BANTNINGSMETOD!

Jag hänger

rätt mycket på Kif, kanske inte så mycket som förut, men jag hittar fortfarande mycket av intresse där.
Jag tog UBCL som användarnamn då jag gick med men skriver numera under med mitt fulla namn. Då jag gick med för över två år sedan var det ca 2.700 medlemmar mot nära 12.000 idag.

Det jag länge undrat över

är varför så många protesterar när någon säger att lchf är en bantningsmetod. ”Det är absolut ingen bantningsmetod, det är en livsstil och ett naturligt sätt att äta.” 😦

Jag tycker i alla fall att det är så! Lchf har allt man kan önska av en bra bantningsmetod:

1. Man äter bara vissa bestämda födoämnen (en del metoder använder enbart ost, någon enbart jordgubbar) vi undviker kolhydrater.
2. Man behöver inte träna, men om man gör det så kan man få snabbare resultat på vågen.
3. Man måste äta var tredje timme … kanske att det spricker lite på den punkten?
4. Man måste begränsa sitt kaloriintag så att man gör av med mer än man sätter i sig … hm. stämmer visst inte heller så bra?
5. Man måste hela tiden kämpa mot sina hungerkänslor och sitt sockerberoende … aj, aj, där sprack det igen!

Men, hur som helst 2 rätt av 5 möjliga är väl inte så illa pinkat?

Här är bilder på en som i alla fall lyckades med att banta med lchf, det är precis 30 kg som skiljer bilderna. Samma fåtölj, samma gubbe men 5 år senare. Jag har likadana kläder på mig, men det skiljer ett antal storlekar.

Till vänster, 112 kg som senare ökade till 118, 5. Till höger idag med 82 kg före frukost!

Visst har jag rätt när jag säger att det är en bantningsmetod. Kolla gärna på den här tråden på Kif eller den här, de handlar bara om att banta med lchf!

12 responses to “EN BANTNINGSMETOD!

  1. Hääärliga bilder! 😀
    Visst är det också en metod för att gå ner i vikt men jag tror att merparten antingen väljer just det här sätter för ovan beskrivna fördelar och alla andra hälsovinster, eller åtminstone upptäcker dem under resans gång, och därefter överväger dem och viktnedgången blir nästan sekundär.

    • Visst har du rätt!
      Men jag tycker att en häftig debatt alltid är på sin plats. Man säger att hälsan tiger still, men jag vill berätta om den härliga känslan man får när allt faller på plats.

  2. Vilka härliga bilder. Ett levande bevis för att det verkligen fungerar och en stor inspirationsbild till alla som är på väg att ge upp!

  3. Pingback: Den magiskt växande fåtöljen | Kostdoktorn.se

  4. Hmm. Det är väl inte så att din frukost väger 36,5 kg?

    En del blir inspirerade av andras framgångar, andra blir avundsjuka och missunsamma.

    Man får välja själv!

    Grattis!

    Helge

  5. ”Absolut ingen bantningsmetod” borde väl snarare vara ”inte i första hand en bantningsmetod”. Visst kan folk gå ner i vikt på den, och många har också gjort det, men det fungerar inte för alla. Jag har hållt mej till LCHF i fem år nu, men ligger runt 93,5 kg nu som när jag började. Jag kunde gott vägt 10 kg mindre, men har inte lyckats alls med detta, trots tämligen strikt LCHF. Andra tappar vikt på betydligt liberalare kost så fort de begränsar kolhydraterna. Vi är nog lite olika hur våra kroppar svarar på minskat KH-intag tror jag.

    • Definitionen på ”bantningsmetod” borde ju vara att alla kan gå ned i vikt med den. Fullt så enkelt är det ju inte. Metoden måste passa både fysiskt och mentalt och somliga har ett litet helvete med att få ihop det. 😦
      10 kg för mycket kan man ju ändå leva med. Jag önskar dig lycka till i dina försök.

  6. Jag tillhör också den skaran som inte gått ner ett gram av denna ‘metod’. Däremot är jag värkfri sen 6 mån tillbaka från ledgångsreumatism och det är väl värt att fira? 🙂

  7. Pingback: The magical growing armchair | Lose Weight

  8. Å va jag älskar den bilden, helt underbar. Så suveränt talande !!!

    Tack för att du delar med dig.

Kommentera

