Svampsås på champinjoner

Champinjoner eller Kantareller?

Jag har försökt hitta svamp i skogen men aldrig lyckats, så därför är grönsaksdisken i butiken mitt bästa svampställe. Och det har ju vissa praktiska fördelar; lagom arbetshöjd, god tillgång till garanterat ätliga svampar och bra ljus. Man behöver heller inte invänta säsongen. Ja – vilket blir svaret på frågan i rubriken?

När det finns kantareller i butiksdisken så tar jag gärna det, annars tycker jag precis lika mycket om champinjoner, gärna de mörka, skogschampinjonerna.

När jag lagar mat

ska det gå fort, vara lätt, inte ställa till med för mycket disk, gärna räcka ett par dagar och helst också bli jättegott.

Gul lök, champinjoner, tomatpuré, smör, vispgrädde, CF, soja, salt och nymald peppar, allt som behövs för en god svampsås.

Stek lök och svamp i en rejäl smörklick, 50–75 gram tills allt fått vacker färg och doftar gott. Mal på peppar och salta sparsamt, sojan kan ju också vara rätt salt.

Häll på lika delar vispgrädde och cf och kläm på tomatpuré, det är den som gör att det blir lite extra tjockt, (det är också den som innehåller mest kolhydrater) smaksätt med lite soja.
Och visp så är såsen färdig:-)

KYCKLINGLEVERSTUVNING

Om du vill göra en mycket god leverstuvning lägger du i kycklinglever, ca 200 gram/person, en liten stund innan svamp och lök har stekt färdigt. Stek på blandningen till allt är färdigt och sedan fortsätt som ovan med övriga ingredienser.

Servera med wok.

5 responses to “Svampsås på champinjoner

  1. Det var lite nytt. Ska testa med lite tomat pure´i nästa gång.

  2. ”När jag lagar mat
    ska det gå fort, vara lätt, inte ställa till med för mycket disk, gärna räcka ett par dagar och helst också bli jättegott.”
    Låter väldigt vettigt i mina öron med! Svampsåsen verkar ljuvlig men jag hoppar levern och väljer hellre en av dina biffar till, mmm!

  3. Här är en till svampälskare!! Men jag plockar dock mina svampar själv… Egna höns, egen svamp, egen fisk och kött 🙂 Men se grönsakerna, de får bli på ICA eller Konsum.

    Å jag håller med dej, maten ska går fort etc. etc.
    Det enda neg. jag upplevt med LCHF – det är faktiskt att det blir mycket mera disk numera!!

  4. Att det blir mer disk….. Äter t.ex. inte lika mycket halvfabrikat som förut, det blir mer till att hacka, röra, fixa, greja *s* = mera disk!
    Men just idag skulle jag för allt i världen inte ha det annorlunda!!

Kommentera

