Wok

Första gången jag åt Kinamat var på en restaurang i Köpenhamn 1964, tillsammans med bl.a. min vän Antoon från Holland. Antoon visste mycket om Kinamat redan då, van som han var hemifrån. Här i Helsingborg fanns på den tiden ingen kinesrestaurang, det var därför vi åkte till Köpenhamn. Vi gjorde som vanligt att vi tog in en kina-bong d.v.s. alla i sällskapet beställde en egen rätt och så smakade vi på varandras rätter. Jag beställde Nasi-Goreng (stekt ris) och någon av de andra beställde Bami-Goreng (stekta nudlar). Att kocken just hade wokat fem olika rätter funderade vi inte så mycket på.

Vad är woka?

Woka är att steka på hög värme under kort tid och för mig blir det oftast endast grönsaker, 3–5 olika.

Gul lök, broccoli, squash, grön och röd paprika, morot, blomkål, skogschampinjon och vanlig champinjon är mina favoriter i wok-pannan.

Olivolja, rapsolja eller smör

det kvittar, man tar det man tycker bäst om. På senare tid har jag mer och mer gått över till att woka i smör, jag tycker att det blir bättre stekyta då.

Jag har svårt att förstå varför många envisas med att köpa färdighackat djupfryst. Det blir mycket dyrare, det blir kokt i stället för stekt och man får aldrig till den där riktigt härliga krispigheten, det får de bara till i reklamfilmerna 🙂

Det går väldigt bra att göra hela måltiden i wok-pannan. Om du vill ha kycklingkött i kan det vara idé att steka den färdig i wok-pannan och sedan ta upp den. Därpå wokar du övriga ingredienser och lägg tillbaka det stekta köttet strax före servering. Jag brukar smaksätta med salt och peppar, ibland några droppar soja eller ytterst lite balsamvinäger. Ät gärna med pinnar, med lite övning går det hur bra som helst.

Mest spännande

upplevelsen med kinesmat var nog i London för några år sedan. Jag var med i ett matlagningssällskap som heter Marmiterna Helsingkrona. Vi åkte till London på studieresa och ett av arrangemangen var att besöka en skola för utbildning av kineskockar. Under fyra timmar satt vi bänkade i en föreläsningssal med lärare och två kockar som demonstrerade en hel massa olika rätter, allt från vårrullar och friterad bläckfisk till färgglada efterrätter. Det bästa var förstås att allt provsmakades av oss ”elever”. På kvällen avslutades alltsammans med middag på skolägarens egen restaurang i Docklands.

5 responses to “Wok

  1. Ja tänk vad det lättaste kan vara det svåraste! Jag är en sån person som gärna köper frysta grönsaker…. Kanske dags att prova annat?
    Men jag gjorde faktiskt en kycklingrätt; grillad kyckling, stekte lite grönsaker o champinjoner i smör, hällde på grädde på grönsakerna och curry…mycket gott!

  2. Heja dej Livsvis! Det där lät riktigt smarrigt! Jag fick en gång ett tips av vår käre bloggare (som råkar vara min far): Hacka upp grönsaker i lagom wok-bitar och förvara i en plastpåse i kylen! När man ändå är igång och hackar för kvällens wok kan man skära upp lite extra och lägga i en plastpåse i kylen, så har man woken färdig för de kommande två-tre dagarna. Det funkar riktigt bra när man har bråttom att bara ta fram påsen och skaka ner lagom mängd färska grönsaker i pannan. Fast man bör inte ha med lök i den blandningen, den blir lite för skarp i doften när den hackats. Smaklig måltid!

  3. Hej!

    Jag ramlade in på din blogg via KiF och trivs ordentligt. Du skriver med ett härligt språk!

    Jag lagar ofta mat på wok-vis, men då i muurikkan över eld utomhus eller på vedspisen. Det blir underbart gott med t.ex renkött

    Nu ska jag läsa vidare härinne

    Tack!

    Vänliga fjällhälsningar

Kommentera

