Att röra sig mer …

Måste man motionera

eller har det ingen betydelse för viktnedgång?

Jag har under mina bantningar gång på gång hävdat att motionen i det närmaste är kontraproduktiv och att kosten är det enda som betyder något i sammanhanget. Ju mer du tränar/motionerar, desto mer vill du äta och ditt belöningssystem tycker också att du har gjort dig förtjänt av lite extra när du har svettats och blivit trött. Inte minst den friska luften i motionsslingan sätter fart på aptiten.

Dietisten Eva Davidsson

som hade hand om Xenical-studien (de försök som genomfördes i Hbg under sent 90-tal), berättade för mig att de tjockisar som deltog i studien informerades i grupp av läkare om motionens betydelse för viktnedgång. Jag protesterade naturligtvis och sade att motion inte hjälper ett dugg! – Jag kunde lätt se framför mig en föreläsningssal med 25 feta människor som satt och tittade på en smal läkare som predikade motionens väl. Själv hade han inga problem med att ge sig ut i motionsspåret medan de 25 åhörarna hade problem redan när de skulle ta sig in i bilen för att köra till Pålsjö skog.

Jag protesterade

eftersom mina personliga erfarenheter sade mig något helt annat. Eva D. och jag hade redan konstaterat att en promenad på 3 km förbränner ung. en överfralla med ett tunt skrap av Lätta + en tunn skiva 17%-ig ost. Och visst är man väl värd en halv fralla när man just har gått 3 km?
Under mina bantningar från 1990 till 2004 har jag haft hundar och gjort promenader med dessa (två) i minst 45 min. oftast två ggr/dag. Under den här tiden har jag ändrat min vikt från 112 – 124 – 95 – 118 – 81:-) Allt med samma motionsmängd! Så vad har motionen haft för betydelse för mig?

Missförstå mig inte

jag tycker att träning och motion är bra, men det spelar en underordnad roll vid viktminskning. Jag är även införstådd med att diabetiker får betydligt bättre insulinkänslighet om de motionerar.
Jag är absolut inte rädd för att röra på mig eller att träna. I min ungdom tränade jag judo med främsta merit deltagande i landskamp mot Danmark 1966 (eller om det var -67). 1964 var jag i Holland och tränade med en av Europas mest legendariska tränare, Opa Schutte, i Harlem …

Opa var väl ca 70 år när jag tränade hos honom på Ken Am Ju i Harlem. Han var erkänd som specialist på Ne-Wasa, alltså liggande fight.

Det ser ju ganska gulligt ut men jag kan försäkra att det gjorde ont! Opa både stryper mig och håller på att bryta armen på mig i samma moment🙂

19 år, 80 kg, brunt bälte i judo.

… så visst kan jag tänka mig att både motionera och träna men det påverkar inte viktnedgången!

Däremot betyder kosten allt!

Som 17-åring gick jag ner 30 kg, från 106 till 75. Nästa stora bantning var som 55-åring, återigen 30 kg från 124 till 95. Dessemellan ett otal små försök på 10–20 kg som alla avslutades med ny uppgång. Jag har nu förstått att det är omöjligt att gå ned i vikt och behålla vikten med kaloribegränsning. Förr eller senare blir det återfall med tillhörande självanklagelser. Vi vet ju varför. Kaloribegränsning innebär svält och den kloka kroppen inväntar bara att du slappnar av ett ögonblick så är du igång igen.

LCHF är något helt annat!

Det handlar alltså inte om svält längre:-) Du äter dig alltid mätt och belåten och lusten att äta sött och mellanmål försvinner allt mer ju längre du håller fast vid kosten.

Det kommer att bli mycket mer om detta i senare inlägg;-)

Annonser

13 responses to “Att röra sig mer …

  1. Intressant läsning! Du har verkligen undersökt det här empiriskt. Kul att se gamla bilder också. 😉

  2. Kul som sjutton med bilderna, i övrigt så troe jag att jag att du har rätt om motionen underordnande betydelse i viktminskningsammanhang.

  3. Kul med bilderna! 😀
    Ringde mamma nyss och sa att jag skickat en länk till din sida.

  4. Har lite svårt att greppa det där om motionens betydelse kontra viktnedgång. Samtidigt håller jag med helt och hållet – verkligen kluvet tycker jag!
    Men okej… äter jag enl. LCHF så går jag ner i vikt, men har jag samtidigt rört på kroppen (finns en nivå för allting!), så betyder det väl ändå att kroppen inte blir lika ”slapp” som utan motion och rörelser?

    • Jag har gått både upp och ner på samma mängd motion. Om du går ner mycket på kort tid får du troligtvis problem med din skinnkostym, beroende av ålder och gener. Slappheten i kroppens muskler kan man ha utan viktnedgång om man bara slappar hela tiden. 🙂

  5. Hej,

    Jag tyckte som du, tills jag stannade i vikt med LCHF i vintras. Nu har jag börjat träna (cykla och springa långt och intensivt) och inte bara har jag börjat gå ner i vikt igen, jag känner också en helt ny styrka i kroppen, vilket är häftigt eftersom jag fick en liknande känsla när jag började med LCHF. Så bra som jag mår nu har jag aldrig gjort. Inte äter jag speciellt mycket mer heller.

    Nu säger jag inte att detta gäller för alla men jag tror att för vissa är träning ett bra komplement för att gå ner i vikt och må bättre. Men framför allt är det en djäkligt häftig känsla att susa fram på en cykel i 30 km/h mil efter mil utan att bli trött, speciellt när man varit ett orörligt fläskberg hela livet. 😉 Planerar en cykelsemester på förhoppningsvis 100 mil nu, det hade inte gått utan att jag börjat motionera!

    • Som du säkert har förstått har jag inget emot träning och motion och jag förstår att du upplever en fantastiskt skön känsla när du nu hittat det som tar dig till nästa nivå i livet.
      Det jag protesterar emot på mitt eget lilla vis är det eviga ”man måste röra på sig” därför att i den meningen finns en inbyggd kritik mot alla som är tjocka, de har inte haft disciplin nog att motionera, och vi vet ju hur det förhåller sig.
      Hoppas du får bra väder på din cykelsemester. Jag blir glad om du berättar hur det gick.

  6. Det kan jag verkligen skriva under på. Har försökt börja motionera många gånger men det är faktiskt nästan omöjligt när man är ordentligt överviktig. Och omgivningens inställning är inte speciellt rolig att hantera. Av någon anledning blir man tydligen ännu mer patetisk om man försöker komma tillrätta med sin övervikt. Speciellt om man är man, har jag känt.

    Tack för en kanonblogg, förresten. 🙂

  7. Pingback: Fotbollstider « Bertil Lind

  8. Kul med bilderna och kommentarerna. Ruud Geels, har t.o.m. jag som är fotbolsnitwit hört tala om! Och den där Opa får mig att fnissa, en Opa (farfar eller morfar, eller kanske mest gammal gubbe) som flår en ungdom…
    skönt också att få ”bekräftat” att motionen mest är skönt för kroppen men inte gör så mycket för viktnedgången. Det har jag aldrig trott heller av någon konstig anledning.

    • Ruuds bror Antoon, som bor i här i Skåne, och jag är fortfarande bästa vänner men vi har lämnat judon (vi är nu i ålder med Opa ungefär) 😉
      Angående motion läste jag att löpning isf joggning med samma sträcka, fast på kortare tid, ger mycket mer förbränning och att promenad aldrig gör någon nytta. Självklart är det dock kosten som är avgörande!

  9. vad är skillnaden mellan löpning och joggning?

    Kul att Antoon flyttat till sverige och att ni ännu är bästa vänner!

    • Löpning bör gå mycket fortare, samma sträcka på 30 min jogging kan vara 20 min löpning.

      Antoon flyttade hit redan 1964 🙂
      Han är nu professor i religionshistoria i Lund och framgångsrik författare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s