Smalmat 2 – enkelbiff

Enkelbiffar à la Bertil, 1,5 kg blir 9 biffar.

Jag tycker att det är onödigt stökigt att steka bantarbiff 😦

Istället gör jag så här

1 kg blandfärs. Gör sex tjocka biffar, ca 150 gr/st. Salt och peppar efter behag.
Placera i väl smord ugnsform med en smörskiva på varje.
Ugnsstek på 160° tills termometern visar 70° eller enligt egen smak. Tid ca 40 min.

Om de ska ätas direkt, lägg på en hopvikt skiva bacon eller en tjock skiva stark ost på varje när det återstår 5° till 70°, sätt på grillelementet och stek färdigt.
Om de ska ätas till frukost de följande tre dagarna, förvara i kylskåp upp till en vecka. Samma smaksättning som ovan men värm i micron.
Tips: klyv en färdig biff, stek på halvorna i smör i het stekpanna med två ägg. Prima Parisare:-)

PS. Jag vet vad äkta enkelbiff är, här syftar jag på att det är väldigt enkelt. DS.

4 responses to “Smalmat 2 – enkelbiff

  1. Ja men gud så gött! Och enkelt, det gillar jag!

  2. Det har jag lärt mig av dig;-)

  3. Jag gillar även namnet:

    (väldigt) enkelbiff

    😉

  4. tack för detta såååå mycket lättare!!!!

Kommentera

